גנטיקה

אובדן כרומוזום Y מעלה את הסיכון למחלות ממאירות בגברים (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-ASHG)

אובדן כרומוזום Y בתאי הדם בגברים מלווה בסיכון מוגבר למחלות ממאירות ותמותה בגיל צעיר יותר, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שהוצגו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-American Society of Human Genetics. ממצאים אלו עשויים להוביל לבדיקת סקר חדשה, כאשר בסופו של דבר המטרה היא לטפל בגידולים בטרם מתפתחות גרורות מרוחקות.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים את דגימות הדם ממחקר Uppsala Longitudinal Study of Adult Men, שכלל 1,153 גברים, בגילאי 70-84 שנים, שהיו במעקב קליני עד גיל 40 שנים. החוקרים העריכו כי 15% מהגברים במדגם יתאימו להגדרת אובדן כרומוזום Y, לפיה לפחות ב-18% מהתאים המגורענים בדם היקפי אין עדות לכרומוזום Y.

מהנתונים עולה כי בגברים שאיבדו כרומוזום Y תוחלת החיים לא הייתה ארוכה כמו של גברים ללא אובדן הכרומוזום (5.5 לעומת 11.0 שנים). למעשה, בגברים שאיבדו את הכרומוזום תועדה עליה גבוהה כפליים בסיכויים לתמותה במהלך חציון מעקב של 8.7 שנות מעקב (יחס סיכון של 1.91). בנוסף, בקבוצה זו נרשמה עליה של כמעט פי ארבע בסיכויי התמותה עקב ממאירויות לא-המטולוגיות (יחס סיכון של 3.62).

הקשר הנ”ל נותר מובהק כאשר החוקרים ערכו תקנון לגיל, יתר לחץ דם, הרגלי פעילות גופנית, סוכרת, מדד מסת גוף, רמות LDL ו-HDL ורמת השכלה.

החוקרים שחזרו את הממצאים במדגם מעט צעיר יותר במחקר Prospective Investigation of the Vasculature in Uppsala Seniors. גילאי 488 הגברים נעו בין 69.8 עד 70.7 שנים. בדומה למחקר הלוגניטודינאלי, בגברים שאיבדו כרומוום Y נרשמה עליה של כמעט פי ארבע בסיכויי התמותה במהלך חציון מעקב של 7.0 שנים (יחס סיכון לתמותה מכל-סיבה של 3.66, P=0.016).

החוקרים אישרו את הממצאים גם במחקר שכלל 4,400 גברים בפרויקט TwinGene.

ההשערה של החוקרים היא כי לכרומוזום Y תפקיד במערכת החיסון הקשור בעמידות כנגד התפתחות מחלות ממאירות. בכוונתם להמשיך ולבחון אורחות חיים שונות ומצבים רפואיים אחרים הקשורים עם אובדן כרומוזום Y ולבחון את השכיחות וההשלכות של אובדן כרומוזום זה בתאים אחרים.

מתוך הכנס השנתי מטעם ה- American Society of Human Genetics

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה