גנטיקה

סמן חדש בבדיקת PET עשוי לסייע בזיהוי מוקדם של מחלת הנטינגטון (JAMA Neurol)

סמן חדש בבדיקת PET (Positron Emission Tomography) עשוי לסייע בזיהוי נבדקים עם מחלת הנטינגטון מוקדמת, כך עולה מתוצאות מחקר פיילוט קטן, שפורסמו במהלך חודש אוקטובר בכתב העת JAMA Neurology.

מהנתונים עולה כי ל-18FMNI-659 והדמיית PET של PDE10 (Phosphodiesterase 10A) מאפיינים רבים של סמן הדמייתי מבטיח, כלומר, סמן עם יחס סיגנאל-רעש, מהימנות וספציפיות טובים.

במחקר הפיילוט מצאו החוקרים כי 18FMNI-659 והדמיית PET עשויים לזהות שינויים מוקדמים במחלת הנטינגטון וכי שינויים אלו עומדים בקורלציה ברורה עם מדדים קליניים ומולקולאריים של מצב המחלה.

מדגם המחקר כלל תשעה מבוגרים בריאים, שלושה עם מחלת הנטינגטון לפני הופעת התסמינים ושמונה חולים עם ביטויים של מחלת הנטינגטון בשלב מוקדם יחסית.

בהשוואה לנבדקים הבריאים, בקבוצת החולים עם מחלת הנטינגטון קליטת 18FMNI-659 הייתה נמוכה יותר משמעותית (בממוצע, 48.4%-, p<0.001). בכלל החולים עם מחלת הנטינגטון תועדה ירידה של כ-50% בפוטנציאל הקשירה בגרעיני הבסיס, בהשוואה לקבוצת המשתתפים הבריאים (בממוצע, 47.6%-, P<0.0001). בשלושת החולים לפני הופעת תסמיני המחלה פוטנציאל הקליטה בגרעיני הבסיס היה בינוני.

החוקרים זיהו קורלציה משמעותית בין קליטת 18FMNI-659 ובין חומרת המחלה, כפי שנקבע לפי תת-מדד מוטורי של UHDRS (Unified Hantington Disease Rating Scale) , ממצאים פתולוגיים ואטרופיה אזורית.

בשילוב עם אמצעים קליניים, הדמייתיים ומולקולאריים אחרים, בדיקות הדמיה באמצעות 18FMNI-659 והדמיית PET מהוות כלי יעיל המסייע בזיהוי והערכת הפתולוגיה בשלב מוקדם של מחלת הנטינגטון ובפיתוח טיפולים חדשים למחלת הנטינגטון. בשלב הבא מתכננים החוקרים לבחון את כלי זה מסייע בהדגמה מהימנה של ההתקדמות עם הזמן בדומה להתקדמות המחלה עצמה. וכמובן, דרושים מחקרים גדולים במטרה לאשר את ממצאי המחקר.

JAMA Neurol. Published October 13, 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה