גנטיקה

הערכת התועלת של טיפול ב-TKI כנגד Ph-like ALL (מתוך N Engl J Med)

לויקמיה מסוג Ph-Like ALL (Philadelphia Chromosome-Like Acute Lymphoblastic Leukemia) מאופיינת במספר שינויים גנטיים המפעילים מספר מסלולי העברת אותות, שכולם ניתנים לעיכוב ע”י תרופות ממשפחת TKI (Tyrosine Kinase Inhibitor). במאמר שפורסם בכתב העת New England Journal of Medicine קוראים החוקרים להשלים מחקרים נוספים להערכת התועלת של טיפולים אלו כנגד סוג זה של לויקמיה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי Ph-like ALL מתאפיינת בפרופיל גנטי הדומה לזה של BCR-ABL1-Positive ALL, שינויים בגורמי שעתוק לימפואידים ותוצאות גרועות. תדירות והיקף השינויים הגנטיים במקרים אלו והתגובה לטיפול ב-TKI אינם מוגדרים היטב, בעיקר במתבגרים ומבוגרים.

החוקרים ערכו מחקר להערכת הפרופיל הגנטי של 1,725 חולים עם Precursor B-cell ALL וניתוח גנומי מפורט שכלל 154 חולים עם Ph-Like ALL. הם בחנו את ההשפעות התפקודיות של חלבוני איחוי והיעילות של מעכבי TKI בתאי Pre-B בעכברים ובדגימות Ph-like ALL מבני אדם שהושתלו בעכברים.

החוקרים מדווחים כי תדירות Ph-like ALL עלתה מ-10% בקרב ילדים עם ALL בסיכון סטנדרטי ל-27% במבוגרים צעירים עם ALL ולוותה בתוצאות גרועות. שינויים בהפעלת קינאז זוהו ב-91% מהחולים עם Ph-like ALL; סידור מחדש שכלל את ABL1, ABL2, CRLF2, CSF1R, EPOR, JAK2, NTRK3, PDGFRB, PTK2B, TSLP, או TYK2 ורצף מוטאציות שכללו את FLT3, IL7R, או SH2B3, היו הנפוצים ביותר. ביטוי איחוי PDGFRB, ABL1, ABL2, CSF1R ו-JAK2 הובילו לפרוליפרציה שאינה תלויה בציטוקינים והפעלת Phosphorylated STAT5.

שורות תאים ותאי לויקמיה מבני אדם שביטאו איחוי PDGFRV, ABL1, ABL2 ו-CSF1R היו רגישים בתנאי מעבדה ל-Dasatinib, סידורים מחדש של EPOR ו-JAK2 היו רגישים לטיפול ב-Ruxolitinib ואיחוי ETV6-NTRK3 היה רגיש לטיפול ב-Crizotinib.

בתום המאמר קוראים החוקרים להשלים מחקרים נוספים במטרה לקבוע אם הוספת טיפול ב-TKI לטיפול הנוכחי תביא לשיפור שיעורי ההישרדות של חולים עם לויקמיה מסוג Ph-like ALL.

N Engl J Med 2014

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה