גנטיקה

מה בין רמות וויטמין D ובין התפתחות דמנציה? (Neurology)

במבוגרים עם רמות נמוכות מאוד של וויטמין D תועדה עליה של 122% בסיכון לדמנציה, בהשוואה לאלו עם רמות גבוהות יותר של הוויטמין, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו במהלך חודש אוגוסט בכתב העת Neurology.

המחקר מספק עדויות לקשר בין וויטמין D ובין התפקוד הקוגניטיבי ומספק מידע חשוב בנוגע לקשר הנ”ל.

מדגם המחקר כלל 1,658 משתתפים אמבולטוריים ויחסית בריאים ממחקר Cardiovascular Health Study בארבע קבילות בארצות הברית. החוקרים אספו דגימות דם מהמשתתפים בשנים 1992-1993 ובשנת 2008 ומדדו את רמות 25(OH)D וסיווגו את הדגימו כדלקמן: חסר חמור (פחות מ-25 ננומול לליטר), חסר וויטמין D (25-50 ננומול לליטר) ורמה מספקת (50 ננומול לליטר ומעלה).

החוקרים העריכו את התפקוד הקוגניטיבי באמצעות בדיקות MRI חוזרות, רשומות רפואיות, שאלונים והערכה קוגניטיבית שנתית במהלך כשש שנים.

במהלך מעקב של 9,317.5 שנות-אדם, 171 משתתפים פיתחו דמנציה ו-102 פיתחו מחלת אלצהיימר. הסיכון להתפתחות שני אלו היה גבוה יותר משמעותית בנבדקים עם חסר או חסר חמור של וויטמין D.

במודל שלקח בחשבון גיל ועונת דגימה, במשתתפים עם חסר וויטמין D תועדה עליה של 51% בסיכון לדמנציה מכל-סיבה (P=0.002) בהשוואה לאלו עם רמות תקינות של הוויטמין. באלו עם חסר חמור נרשמה עליה של 122% בסיכון לדמנציה.

לאחר תקנון לרמת השכלה, מין, מדד מסת גוף, עישון, צריכת אלכוהול ותסמיני דיכאון, יחסי הסיכון לדמנציה מכל-סיבה עמד על 1.53 באלו עם חסר וויטמין D ועל 2.25 באלו עם חסר חמור של הוויטמין.

הקשר שתועד נותר על כנו לאחר מבחנים רבים. בניתוח משני בחנו החוקרים את ריכוז וויטמין D כמדד רציף וזיהו דפוס דומה של התוצאות, כמו גם ניתוחי נתונים שלקחו בחשבון סוכרת, יתר לחץ דם ומוצא אתני.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מאשרים את הקשר בין חסר וויטמין D ובין עליה משמעותית בסיכון לדמנציה מכל-סיבה ומחלת אלצהיימר. ממצאים אלו מצטרפים למחלוקת הקיימת בנוגע לחשיבות וויטמין D והשפעותיו על מחלות מחוץ לשלד.

Neurology

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה