גנטיקה

האם קיימים הבדלים בפתופיזיולוגיה של STEMI בין גברים ונשים? (מתוך כנס EuroPCR)

מחקר הדמייתי חדש קבע לראשונה כי הפתופיזיולוגיה של STEMI (ST-segment Elevation Myocardial Infarction) היא כמעט זהה בגברים ובנשים ממצא השולל את התיאוריה לפיה המנגנונים של אוטם שריר חד של שריר הלב שונים בין המינים. יתרה מזאת, נראה כי נשים מגיבות בדיוק כמו גברים ל-Primary PCI והכנסת תומכנים, למרות כלי הדם הקטנים יותר ופרופיל הסיכון המוגבר.

ממצאי מחקר OCTAVIA (Optical Coherence Tomography Assessment of Gender Diversity in Primary Angioplasty) הוצגו במהלך כנס ה-EuroPCR לשנת 2014.

המחקר נועד לבחון באופן ספציפי הבדלים בין המגדרים במועד ביצוע Primary PCI, באמצעות OCT (Optical Coherence Tomography) להערכת המורפולוגיה של הנגע האחראי לאוטם, עם שאיבה מהנגע לבדיקות היסטופתולוגיות/אימונוהיסטוכימיות, כמו גם סמנים בדם. מדדי OCT נלקחו מיד לאחר שאיבת הקריש בסמוך להשתלת התומכן, ושוב לאחר השתלת התומכן, ופעם נוספת לאחר תשעה חודשים.

בסיכומו של דבר נכללו במחקר 140 חולים עם STEMI ב-14 מרכזים באיטליה, התואמים בגיל ובגורמי הסיכון שלהם, שעברו Primary PCI עם תומכן מצופה Everolimus. בתחילת המחקר, ההבדל המשמעותי היחידי בין הקבוצות היה גודל כלי הדם, שהיה קטן משמעותית בנשים. נשים גם הגיעו מאוחר יותר ליחידת הצנתורים, אם כי ההבדל לא היה מובהק סטטיסטית.

מבדיקות היסטופתולוגיות ואימונוהיסטוכימיות עלה כי אין הבדלים בנפח ומבנה הנגעים בין הקבוצות וכי אין הבדלים בגיל התרומבוס, כאשר ב-30% מהגברים והנשים אובחן קריש מאורגן, בניגוד לקריש מוקדם שזוהו ב-70% מהמשתתפים. סמנים בדם היו גם כן די דומים בין המינים.

באשר לתוצאות בדיקות OCT, החוקרים לא זיהו הבדלים בין המינים בשיעור הנגעים שנקרעו או נשחקו, שזוהו בכ-50% ו-25% מהמשתתפים, בהתאמה. בבדיקות OCT חוזרות לאחר תשעה חודשים, שנועדו להעריך החלמה של התומכן, בלמעלה מ-90% מהגברים והנשים התומכנים היו מצופים במלואם. לא זוהו הבדלים משמעותיים בתוצאי הסיום הקליניים (כולל תמותה, אוטם חוזר, אירוע מוחי, תרומבוזיס של התומכן או TVR [Target Vessel Reintervention]) לאחר שנה אחת, אם כי החוקרים מזהירים כי למחקר אין עוצמה מספקת לתוצאי סיום קליניים.

המסר העיקרי העולה מהמחקר הוא כי אין הבדלים בין המינים בחולים עם STEMI, ולא ניתן לזהות הבדלים בתגובה לתומכנים מצופי תרופה הזמינים כיום לשימוש. הממצא החשוב הנוסף העולה מהמחקר הוא כי בשליש מהחולים הפונים עם STEMI אין קרע של הנגע הטרשתי אלא שחיקה של הנגע הטרשתי שהובילה לאוטם הלבבי.

מתוך כנס EuroPCR

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • האם תסמונת שחלות פוליציסטיות מלווה בסיכון מוגבר למחלות מטבוליות וקרדיווסקולאריות? (J Clin Endocrinol Metab)

    האם תסמונת שחלות פוליציסטיות מלווה בסיכון מוגבר למחלות מטבוליות וקרדיווסקולאריות? (J Clin Endocrinol Metab)

    בנשים עם תסמונת שחלות פוליציסטיות סיכון מוגבר לסוכרת מסוג 2, מחלת כבד סטאטוטית משנית להפרעה מטבולית ומחלות לב וכלי דם, אם כי הסיכון משתנה כתלות בפנוטיפ תסמונת שחלות פוליציסטיות, כך עולה מנתונים שפורסמו בכתב העת Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מאפייני תסמונת שחלות פוליציסטיות כוללים תנגודת לאינסולין, ללא תלות […]

  • האם קסנתלזמה מלווה בסיכון מוגבר למחלות לב? (Ophthalmology)

    האם קסנתלזמה מלווה בסיכון מוגבר למחלות לב? (Ophthalmology)

    מתוצאות מחקר חדש בראשות דר’ יעל לוסטיג מהמרכז הרפואי שיבא ברמת גן עולה כי Xanthelasma Palpebrarum, המתאפיינת בנגעים צהבהבים על העפעפיים, אינה מלווה בסיכון מוגבר לדיסליפדימיה או מחלות לב וכלי דם. החוקרים השלימו מחקר מקרה-ביקורת במרכז יחיד בישראל ובחנו את הנתונים אודות 35,452 משתתפים (גיל ממוצע של 52.2 שנים, 69% גברים) שעברו בדיקות סקר רפואיות […]

  • יתר לחץ דם שאינו מטופל מלווה בסיכון מוגבר למחלת אלצהיימר (Neurology)

    יתר לחץ דם שאינו מטופל מלווה בסיכון מוגבר למחלת אלצהיימר (Neurology)

    בקשישים עם יתר לחץ דם שאינו מטופל עליה של 36% בסיכון למחלת אלצהיימר, בהשוואה לאלו ללא יתר לחץ דם ועליה של 42% בסיכון למחלת אלצהיימר לעומת אלו עם יתר לחץ דם מטופל, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Neurology. החוקרים השלימו מטה-אנליזה להערכת נתונים אודות 31,250 משתתפים בגילאי 60 שנים ומעלה (גיל ממוצע של […]

  • ניהול סב-ניתוחי של טיפול נוגד קרישה  (JAMA)

    ניהול סב-ניתוחי של טיפול נוגד קרישה  (JAMA)

    מגזין הג'ורנאל קלאב המשולב מס' 3: בקרב מטופלים הנוטלים נוגדי קרישה, הסיכונים הטרומבוטיים מחד גיסא, והדימומיים מאידך גיסא, מתחרים זה בזה ומובילים לתהליך קבלת החלטות מורכב סביב תקופת הניתוח. נביא כאן את ההנחיות של המכללה האמריקנית לרופאי חזה לייעול הניהול הסב-ניתוחי (Perioperative) של טיפול נוגד קרישה. לפי הנחיות אלו, התקופה הסב-ניתוחית מתחילה שבוע לפני ההתערבות, ומסתיימת כ-4 שבועות לאחר מכן.

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה