גנטיקה

האיגוד האירופאי לקרדיולוגיה קורא לקרדיולוגים להגביר מודעות למינוני קרינה בבדיקות הדמיה של הלב (Eur Heart J)

 

בנייר עמדה חדש מטעם האיגוד האירופאי לקרדיולוגיה (ESC או European Society of Cardiology), קוראים מומחים לקרדיולוגים להגביר את המודעות למינוני קרינה בבדיקות הדמיה של הלב. המומחים מסכמים את המידע הקיים כיום בנוגע למינוני קרינה יעילים והסיכונים הכרוכים בפרוצדורות הדמיה לבביות.

המומחים מסבירים כי קרינת רנטגן וקרני גאמא המשמשים ברדיולוגיה ורפואה גרעינית הם קרצינוגנים מוכחים ועל קרדיולוגים לנקוט בכל האמצעים לבחירת בדיקת ההדמיה הנכונה, במינון הנכון, לחולה הנכון.

קרדיולוגיה אחראית ל-40% מהחשיפה לקרינה של חולים ומקבילה ליותר מחמישים צילומי חזה למטופל בשנה. על קרדיולוגים להיות מודעים להיקף והסיכונים ולהזמין את הבדיקות המתאימות.

לפי ההערכות העדכניות, כשליש מבדיקות הלב אינן הולמות לחלוטין או באופן חלקי, ומרבית הרופאים אינם מעריכים באופן הולם את מינוני הקרינה המשמשים במרבית הבדיקות המבוצעות.

למרות שהסיכון לקרינה ככל הנראה אינו הסיכון החשוב ביותר הכרוך בבדיקות לבביות, מדובר בסיבוכים הכי פחות ידועים בתהליכי קבלת ההחלטות היומיומיים.

נייר העמדה נועד לסכם את המידע הקיים אודות מינוני קרינה יעילים והסיכונים הקשורים בבדיקות הדמיה לבביות.

המומחים מצאו כי על-בסיס מינון קרינה יעילה של 10-100 mSv, הסיכון הנוסף לממאירות פטאלית ולא-פטאלית במהלך החיים לפרוצדורת PCI אחת נע בין 1:1,000 ל-1:100 בגברים מבוגרים בגילאי 50 שנים וגבוה פי 1.38 בנשים ופי ארבע בילדים.

גם במרכזים הטובים ביותר וגם כאשר ההכנסה של הרופאים אינה קשורה למספר הבדיקות המבוצעות, 30-50% מהבדיקות המבוצעות אינן הולמות את ההמלצות בתחום. כאשר הבדיקות מבוצעות באופן הולם, המינון לעיתים קרובות אינו אופטימאלי, לעיתים גבוה פי 2-10 מהמינון הצפוי.

ישנה חשיבות רבה למודעות להיקף הקרינה והסיכונים הכרוכים בחשיפה לקרינה והזמנת הבדיקות המתאימות.

מצד שני, חלה התקדמות בהפחתת מינון הקרינה, כאשר במהלך העשור האחרון מינון הקרינה פחת באופן דרמטי בבדיקות CT הודות להגברת האמצעים להפחתת מינוני קרינה ושיפור טכנולוגיית הסקירה. במידה וקצב הלב איטי דיו וסדיר, בדיקת Gated Cardiac CT עשויה לספק הדמיה באיכות אבחנתית עם מינון קרינה יעיל ממוצע של פחות מ-2 mSv או אף 1 mSv ומטה.

בארצות הברית, בדיקות הדמיה ברפואה גרעינית אחראיות ללמעלה ממחצית מהפרוצדורות ברפואה גרעינית וניתן להפחית את החשיפה לקרינה בהיקף של 75% באמצעות פרוטוקולים המבוססים על השלמת מבחן מאמץ תחילה.

Eur Heart J 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • האם תסמונת שחלות פוליציסטיות מלווה בסיכון מוגבר למחלות מטבוליות וקרדיווסקולאריות? (J Clin Endocrinol Metab)

    האם תסמונת שחלות פוליציסטיות מלווה בסיכון מוגבר למחלות מטבוליות וקרדיווסקולאריות? (J Clin Endocrinol Metab)

    בנשים עם תסמונת שחלות פוליציסטיות סיכון מוגבר לסוכרת מסוג 2, מחלת כבד סטאטוטית משנית להפרעה מטבולית ומחלות לב וכלי דם, אם כי הסיכון משתנה כתלות בפנוטיפ תסמונת שחלות פוליציסטיות, כך עולה מנתונים שפורסמו בכתב העת Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מאפייני תסמונת שחלות פוליציסטיות כוללים תנגודת לאינסולין, ללא תלות […]

  • טכנולוגיית בינה מלאכותית מסייעת באבחנה של נגעים סולידיים בלבלב (JAMA Netw Open)

    טכנולוגיית בינה מלאכותית מסייעת באבחנה של נגעים סולידיים בלבלב (JAMA Netw Open)

    מודל בינה מלאכותית המשלב מידע קליני והדמיות מבדיקת אולטרה-סאונד אנדוסקופי עשוי לסייע באבחנה מבדלת של נגעים סולידיים בלבלב, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open. החוקרים מבין התבססו על מידע קליני והדמיות אולטרה-סאונד אנדוסקופי מ-439 מטופלים עם נגעים סולידיים בלבלב להכשרה ותיקוף היכולת של מודל בינה מלאכותית להבחין בין נגעי לבלב […]

  • האם קסנתלזמה מלווה בסיכון מוגבר למחלות לב? (Ophthalmology)

    האם קסנתלזמה מלווה בסיכון מוגבר למחלות לב? (Ophthalmology)

    מתוצאות מחקר חדש בראשות דר’ יעל לוסטיג מהמרכז הרפואי שיבא ברמת גן עולה כי Xanthelasma Palpebrarum, המתאפיינת בנגעים צהבהבים על העפעפיים, אינה מלווה בסיכון מוגבר לדיסליפדימיה או מחלות לב וכלי דם. החוקרים השלימו מחקר מקרה-ביקורת במרכז יחיד בישראל ובחנו את הנתונים אודות 35,452 משתתפים (גיל ממוצע של 52.2 שנים, 69% גברים) שעברו בדיקות סקר רפואיות […]

  • יתר לחץ דם שאינו מטופל מלווה בסיכון מוגבר למחלת אלצהיימר (Neurology)

    יתר לחץ דם שאינו מטופל מלווה בסיכון מוגבר למחלת אלצהיימר (Neurology)

    בקשישים עם יתר לחץ דם שאינו מטופל עליה של 36% בסיכון למחלת אלצהיימר, בהשוואה לאלו ללא יתר לחץ דם ועליה של 42% בסיכון למחלת אלצהיימר לעומת אלו עם יתר לחץ דם מטופל, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Neurology. החוקרים השלימו מטה-אנליזה להערכת נתונים אודות 31,250 משתתפים בגילאי 60 שנים ומעלה (גיל ממוצע של […]

  • האם מעורבות פלאורלית הינה סמן פרוגנוסטי שלילי בחולים עם NSCLC מוקדם? (JAMA Oncol)

    האם מעורבות פלאורלית הינה סמן פרוגנוסטי שלילי בחולים עם NSCLC מוקדם? (JAMA Oncol)

    בחולים עם סרטן ריאות מסוג NSCLC (או Non-Small Cell Lung Cancer) עם חדירה קטנה לפלאורה ויסראלית שיעורים נמוכים יותר משמעותית של הישרדות ללא-מחלה והישרדות ללא-הישנות, לצד שיעורי הישנות גבוהים יותר, ללא תלות בהיקף הכריתה הניתוחית, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Oncology. עם זאת, חדירה לפלאורה ויסראלית לא השפיעה משמעותית על ההישרדות הכוללת […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה