גנטיקה

ועדה ציבורית שמונתה ע”י משה”ב ממליצה פה אחד להפסיק להגביל את גיל המטופלים הזכאים להשתלת איברים בישראל

מאת מערכת אי- מד

ועדה ציבורית שמינה מנכ”ל משרד הבריאות קבעה פה אחד כי יש להפסיק את הנוהל של הגבלת גיל המטופלים הזכאים לעבור השתלת איברים.

להלן הודעת משה”ב והקישור לדו”ח הועדה:

ועדה הציבורית בראשותו של ד”ר אייל כתבן, שדנה בסוגיה,  הגישה המלצותיה למנכ”ל משרד הבריאות, פרופ’ רוני גמזו וליו”ר ועדת ההיגוי של המרכז הלאומי להשתלות, פרופ’ רפי ביאר.


הוועדה המליצה פה אחד לבטל את הנוהל במסגרתו נקבעו גילאי מקסימום לכניסה לרשימת המועמדים להשתלות בישראל. המלצות הוועדה הוגשו למנכ”ל משרד הבריאות וליו”ר ועדת ההיגוי, ואם תתקבלנה, הרי שבכך יוסרו המגבלות הגילאיות על כניסה לרשימת המועמדים להשתלה. 

כמו כן  המליצה הוועדה כי הגיל לא ישמש בנוסחת ההקצאה למעט כשיש לכך הצדקה רפואית עניינית. עם זאת, עמדת המיעוט בוועדה הציגה השקפה ולפיה הגיל ישמש בנוסחת ההקצאה, בשיטת ניקוד וזכאות הפוחתת בצורה מתונה ככל שהמטופל מבוגר יותר. 


לפני כחצי שנה מינה מנכ”ל משרד הבריאות ועדה ציבורית לבחינת שאלת הגיל כקריטריון להשתלות איברים בישראל. עד כה, נקבעו בנהלים גילאי מקסימום לנתרמים (בהתאם לאיברים השונים). הועדה התבקשה לבחון האם מדדי הגיל עומדים בקנה המידה הרפואי, המשפטי והאתי או שיש לשנותם או לבטלם. הועדה סיימה את עבודתה והגישה את המלצותיה. 


בראש הוועדה עמד המשפטן ד”ר אייל כתבן, מהמרכז האקדמי למשפט ולעסקים, מומחה בתחום הביואתיקה, הרפואה והמשפט וכיהנו בה 25 חברים מתחום הרפואה, המשפט, האתיקה, ההלכה, הגרונטולוגיה, הסוציולוגיה, נציגי מושתלים ונציגי האוכלוסייה המבוגרת. 

חברות וחברי הועדה – ד”ר מיכל אלהלל, עו”ד אורלי אנטמן, ד”ר תמר אשכנזי, ד”ר טוביה  בן גל, פרופ’ נטע בנטור, ד”ר חגי בעז, עו”ד מאיר ברודר, ד”ר יצחק ברנד, דר’ דליה גלבוע, פרופ’ ערן דולב, פרופ’ ישראל (איסי) דורון, ד”ר מרדכי הלפרין, ד”ר נורית וגנר, ד”ר מיכל כרמיאל, פרופ’ יעקב לביא, פרופ’ איתן מור, ד”ר יעקב סגל, עו”ד נתן סמוך, פרופ’ מוטי קרמר, ד”ר דוד רייר, עו”ד יהושע שופמן, ד”ר בועז שנור, ד”ר יופי תירוש, מר יהורם הל.  


חברות וחברי הועדה קיימו מספר ישיבות, במסגרתן נשמעו גם תגובות ועמדות הציבור.  

להלן נוסח ההמלצות המרכזיות , הוועדה ממליצה כי:
1. יבוטל הגיל כקריטריון מדיר לרישום מועמדים להשתלות איברים.
2. הגיל לא ישוקלל בנוסחת ההקצאה, למעט כשיש לכך הצדקה רפואית
עניינית. שקלול הגיל המקובל כיום בכליות יישאר מטעם זה על כנו.
3. הוועדה ממליצה לוועדת ההיגוי לבחון את מנגנוני ההקצאה הקיימים, כדי
להבטיח שאלו אינם נותנים משקל כלשהו לגיל הכרונולוגי, אלא מנימוקים
רפואיים בלבד. ניתן לשקול להכליל מדדים חלופיים שאין בהם שקלול גיל
כרונולוגי ושיש להם תוקף רפואי )דוגמת מדד השבריריות(, בנוסחת
ההקצאה )כלומר לא כתנאי סף(.  

הערת המערכת: המלצות שיש לברך עליהן. נראה שיש מקום לעשות שימוש במדדים מותאמים יותר כמו למשל תוחלת (עם שיקלול איכות חיים) החיים הנותרת של המטופל לאחר ביצוע ההשתלה בשאלות של ביצוע פרוצדורות מורכבות ויקרות כמו השתלות, וזאת תוך התייחסות ספציפית לפרמטרים של המטופל האינדבידואלי. בהחלט יהיו מקרים שבהם מטופל בן 85 עשוי להיות עם תוחלת חיים נותרת גבוהה יותר ממטופל אחר הצעיר ממנו באופן משמעותי..

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • אובדן שמיעה ונוירופתיה עלולים לקצר את תוחלת החיים בקשישים (J Am Geriatrics Society)

    אובדן שמיעה ונוירופתיה עלולים לקצר את תוחלת החיים בקשישים (J Am Geriatrics Society)

    אובדן שמיעה תלוי-גיל ונוירופתיה היקפית בקשישים מקצרת את תוחלת החיים הן באופן ישיר והן באופן עקיף דרך השפעה על שיווי משקל ויציבות, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Journal of the American Geriatrics Society. במסגרת המחקר בחנו החוקרים את הנתונים אודות 793 קשישים ממרפאות ראשוניות שלקחו חלק במחקרי OKLAHOMA Studies בשנת 1999. המשתתפים השלימו […]

  • במסגרת תכנית הצלבת השתלות בינלאומית, בוצעו בין ישראל וקפריסין שמונה השתלות כליה

    במסגרת תכנית הצלבת השתלות בינלאומית, בוצעו בין ישראל וקפריסין שמונה השתלות כליה

    המרכז הלאומי להשתלות מדווח כי במסגרת תכנית ההצלבות הבינלאומית, בוצעו בישראל ובקפריסין שמונה השתלות: חמש בישראל ושלוש בקפריסין. המרכז הצליב את הזוגות באמצעות תוכנת מחשב ייעודית, מתוך מאגר בינלאומי בו נמצאים זוגות, שהם בני משפחה שאין ביניהם התאמה, ואשר בו רשומים גם זוגות מקפריסין. המספר הגדול של ההשתלות התאפשר בזכות שתי תורמות אלטרואיסטיות שפנו ישירות למרכז הלאומי להשתלות ובכך פתחו  "שרשרת השתלות".

  • צריכת אלכוהול קבועה לאחר גיל 60 מלווה בסיכון מוגבר לתמותה מוקדמת (JAMA Netw Open)

    צריכת אלכוהול קבועה לאחר גיל 60 מלווה בסיכון מוגבר לתמותה מוקדמת (JAMA Netw Open)

    במבוגרים מעל גיל 60 שנים הנוהגים לשתות אלכוהול על-בסיס קבוע ייתכן סיכון מוגבר לתמותה מוקדמת, בעיקר בעקבות מחלות ממאירות או מחלות לב וכלי דם, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי לאחרונה מומחים חשפו פגמים בביצוע מחקרים קודמים שהובילו לטענה הרווחת לפיה צריכת אלכוהול מתונה של […]

  • תסמיני מנופאוזה חמורים מלווים בסיכון מוגבר לליקוי קוגניטיבי בגיל מתקדם (Menopause)

    תסמיני מנופאוזה חמורים מלווים בסיכון מוגבר לליקוי קוגניטיבי בגיל מתקדם (Menopause)

    תסמינים חמורים של מנופאוזה, דוגמת גלי חום ומצב רוח דיכאוני, מלווים בסיכון מוגבר לליקוי קוגניטיבי קל בנשים לאחר-מנופאוזה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Menopause. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי חשוב לזהות גורמי סיכון אפשריים התורמים להתפתחות ליקוי קוגניטיבי, דוגמת תסמיני מנופאוזה. זיהוי מוקדם של גורמי סיכון אלו עשוי לסייע במניעה וטיפול בזמן בהפרעות […]

  • שבירת מיתוסים עם פרופ' רז: מניעת השמנה בילדים ובמבוגרים

    שבירת מיתוסים עם פרופ' רז: מניעת השמנה בילדים ובמבוגרים

    שלום וברוכים הבאים לפרק נוסף של “שבירת מיתוסים”. היום נדבר על נושא חשוב ביותר – השמנה בילדים ובמבוגרים. פרופסור רז דן בשאלה מדוע השמנה בילדים רק ממשיכה לעלות, נדון בסיבה שהטיפול במגפת ההשמנה נכשל ומתי שומן עודף הוא דווקא יתרון. הצטרפו אלינו לפרק חשוב, מלמד ומלא בתובנות! בואו נתחיל! בחסות בלתי תלויה של חברת נובונורדיסק

  • סיכויי הישרדות נמוכים יותר בחולים עם אבחנה של סוכרת בעת אבחנת אובדן שתל כליה (Clin Kidney J)

    סיכויי הישרדות נמוכים יותר בחולים עם אבחנה של סוכרת בעת אבחנת אובדן שתל כליה (Clin Kidney J)

    בחולים עם אבחנה של סוכרת בזמן אובדן שתל כליה ייתכנו סיכויי הישרדות נמוכים יותר, בהשוואה לחולים ללא סוכרת, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Clinical Kidney Journal. בחולים המתחילים טיפולי דיאליזה, באלו עם סוכרת סיכון גבוה ב-40% לתמותה וסיכון גבוה ב-63% לתמותה קרדיווסקולארית, בהשוואה לאלו ללא סוכרת. בקרב מושתלי כליה, באלו עם אבחנה […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה