גנטיקה

הערכת תוצאות טיפול משמר שד בנשים עם סרטן שד שלילי לשלושת הסמנים (JAMA Surg)

טיפול משמר-שד לסרטן שד שלילי לשלושת הסמנים (Triple Negative) אינו מלווה בעליה בשיעורי ההישנות המקומית, בהשוואה לסוגים אחרים של סרטן שד, ולכן החוקרים מסכמים כי מדובר בגישת טיפול מתאימה לחולות אלו.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי סרטן שד שלילי לשלושת הסמנים (שלילי לקולטנים לאסטרוגן ופרוגסטרון ו-ERBB2 שהיה מוכר קודם בשם HER2) הוא גידול אגרסיבי, הנחשב ע”י חלק מהמומחים כהתווית-נגד יחסית לטיפול משמר-שד. במסגרת המחקר הנוכחי הם ביקשו לבחון את תוצאות טיפול משמר שד בנשים עם סרטן שד שלילי לשלושת הסמנים, בהשוואה לנשים עם סרטן שד מסוג Luminal  A, Luminal B ו-ERBB2.

החוקרים ערכו סקירה פרוספקטיבית של הנתונים ממרכז רפואי שלישוני, עם מרכז מיועד לסרטן שד. הם כללו 1,851 נשים בגילאי 29-85 שנים עם סרטן שד פולשני בשלבים I-III, שעברו טיפול משמר-שד במרכז יחיד בין 1 בינואר, 2000, ועד 30 במאי, 2012. מבין חולות אלו, 234 (12.6%) אובחנו עם סרטן שד שלילי לשלושת הסמנים; 1,341 נשים (72.4%) אובחנו עם גידול מסוג Luminal A; 212 נשים (11.5%) אובחנו עם גידול מסוג Luminal B ו-64 (3.5%) אובחנו עם גידול מסוג ERBB2.

התוצא העיקרי היה שיעורי הישנות מקומית בנשים לאחר ניתוח משמר-שד. תוצאים משניים כללו הישנות אזורית, הישנות מרוחקת והישרדות כוללת.

מהתוצאות עולה כי סרטן שד שלילי לשלושת הסמנים לווה בגיל צעיר יותר בעת האבחנה (56 לעומת 60 שנים), גידולים גדולים יותר (2.1 לעומת 18 סנטימטרים, p<0.001), שכיחות גדולה יותר של גידולים בשלב II לעומת I (42.1% לעומת 33.6%, P=0.005), ויותר גידולי G3 (86.4% לעומת 28.4%, p<0.001), בהשוואה לסוגים אחרים של סרטן שד. מניתוח רב-משתנים עלה כי סרטן שד שלילי לשלושת הסמנים לא לווה בסיכון מוגבר להישנות מקומית, בהשוואה לסוגים אחרים של סרטן שד.

רק גודל הגידול זוהה כגורם מנבא משמעותי להישנות מקומית (יחס סיכון של 4.7, p=0.006). גורמים המנבאים הישרדות כוללת גרועה יותר כללו את גודל הגידול, דרגת ושלב הגידול וגידול שלילי לשלושת הסמנים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מנתוני המחקר עולה כי בנשים עם סרטן שד שלילי לשלושת הסמנים טיפול משמר שד אינו מלווה בעליה בשיעורי ההישנות המקומית, בהשוואה לסוגים אחרים של סרטן שד.

JAMA Surg. Published online January 01, 2014

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה