גנטיקה

סיכון מוגבר לאובדנות במטופלים ששרדו ממאירות בילדותם (Ann Oncol)

 

בשנה לאחר אבחנת ממאירות, במתבגרים ומבוגרים צעירים נרשמה עליה של פי שתיים בסיכון לניסיון או השלמת מעשה אובדני, כך מדווחים חוקרים במאמר חדש, שפורסם בכתב העת Annals of Oncology.

במחקר שנערך בשבדיה בחנו החוקרים את הסיכון לאובדנות בכ-8 מיליון מתבגרים ומבוגרים צעירים. מבין 12,669 מטופלים בגילאי 15-30 שנים, עם אבחנה ראשונה של ממאירות ראשונית, הסיכון היחסי להתנהגות אובדנית בשנה שמיד לאחר האבחנה עמד על 2.5.

בסיכומו של דבר, הסיכון להתנהגות אובדנית נותר גבוה יותר במטופלים ששרדו מחלה ממארת, בהשוואה למטופלים ללא ממאירות (סיכון יחסי של 1.6).

ההשפעה המיידית של אבחנת ממאירות בצעירים במחקר הייתה דומה לזו של מבוגרים בגילאים מתקדמים יותר, כאשר השנה הראשונה לאחר האבחנה של ממאירות זוהתה בבירור כתקופה המלחיצה ביותר. החוקרים משערים לחולי סרטן צעירים יותר אין כישורי התמודדות שפיתחו חולים מבוגרים יותר.

החוקרים בחנו את הרשומות הרפואיות בשבדיה בין השנים 1987-2009. הם עקבו אחר 7,860,629 מטופלים מיום הולדתם ה-15 עד לניסיון האובדני הראשון שלהם, השלמת מעשה אובדני, תמותה, הגירה או תום המחקר.

במהלך מעקב ממוצע של 17.4 שנים תועדו 105,868 מקרים של התנהגות אובדנית, שהוגדרו כניסיון אובדני או השלמת מעשה אובדני, במשתתפים ללא ממאירות ברקע, עם שיעור היארעות של 0.78 ל-1,000 שנות-מטופל. מנגד, שיעורי ההיארעות של התנהגות אובדנית בחולי סרטן עמדו על 1.27 ל-1,000 שנות-מטופל. באוכלוסיית המטופלים ללא ממאירות הצפי הוא להשלמת 14 מעשי אובדנות, כאשר בחולי סרטן מדובר ב-22 מקרים. באשר למספר הניסיוניות האובדניים, באוכלוסיית המשתתפים ללא ממאירות מדובר ב-80 ניסיונות אובדניים, זאת לעומת 136 ניסיונות אובדניים באוכלוסיית חולי הסרטן.

לאחר תקנון לגיל, מין, תקופה קלנדרית והיסטוריה פסיכיאטרית, הסיכון לאובדנות היה גבוה יותר לאחר אבחנת ממאירות.

בשנה הראשונה לאחר האבחנה, הסיכון להשלמת מעשה אובדני היה גבוה פי ארבע. עם זאת, לאחר השנה הראשונה, לא זוהתה עליה משמעותית בסיכון להשלמת מעשה אובדני.

הסיכון המוגבר למעשה אובדני במהלך כלל תקופת המעקב לאחר אבחנת ממאירות מעיד על גורמים רבים המשפיעים על הבריאות הפסיכולוגית של צעירים.

Ann Oncol. Published online October 29, 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה