גנטיקה

האם למוטאציית BRCA1 השפעה על שיעורי ההישרדות עקב סרטן שד? (J Clin Oncol)

מתוצאות מחקר חדש עולה כי מוטאצייות גנטיות המביאות לעליה בסיכון לסרטן שד בנשים, אינן פוגעות בשיעורי ההישרדות של החולה לאחר האבחנה. החוקרים סבורים כי ממצאי המחקר צפויים להרגיע נשים עם סרטן שד, שכן נשאות למוטאציית BRCA1 אין משמעה גזר דין מוות.

ממצאי המחקר תומכים בדיווחים מוקדמים שמצאו כי מוטאציות BRCA1 אינן מנבאות הישרדות עקב מחלות ממאירות. הממצא החדש נוגע לכך שנראה כי בנשים עם המוטאציות יש תועלת רבה יותר לניתוח כריתת שחלות, בהשוואה לאלו ללא המוטאציה.

החוקרים בחנו את הנתונים אודות למעלה מ-3,300 נשים פולניות, מתחת לגיל 50 שנים, עם אבחנה לאחרונה של סרטן שד, בחיפוש אחר שלוש מוטאציות ספציפיות בגן BRCA1, החל משנת 1996. מבין נשים אלו, 233 נמצאו חיוביות למוטאציית רב בגן BRCA1.

מוטאציות אב הן אוסף שינויים ספציפיים, המצוי באופן חוזר באנשים ממוצא אתני מסוים או מאזור ספציפי, שככל הנראה מקורן מאות שנים קודם לכן, באדם יחיד.

החוקרים מצאו כי 81% מהנשים עם מוטאציה ב-BRCA1 חיו לפחות עשר שנים לאחר האבחנה, בדומה לשיעורי הישרדות של 82% בנשים ללא מוטאציות אלו. מעורבות קשריות לימפה זוהתה כגורם הרבה יותר טוב לניבוי ההישרדות של הנשים, כאשר באלו עם מעורבות קשריות לימפה, שיעורי התמותה היו גבוהים פי שלוש במהלך אותו פרק זמן, בהשוואה לנשים שהגידול שלהן לא התפשט לקשריות לימפה.

בקרב נשאיות מוטאציות בגן BRCA1, באלו שעברו כריתת שחלות נרשמה ירידה של 70% בשיעורי התמותה במהלך המחקר, בהשוואה לנשאיות מוטאציה שלא נותחו. מרבית הניתוחים נערכו לאחר הנשים אובחנו עם סרטן שד. מצד שני, בנשים ללא מוטאציות בגן BRCA1 לא תועדה תועלת לניתוח להסרת השחלות.

J Clin Oncol 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה