גנטיקה

צריכת אלכוהול בקרב נשים לפני הריון ראשון קשורה לעליה בסיכון לסרטן השד (J Natl Cancer Inst)

מחקר חדש מה-J Natl Cancer Inst קושר בין צריכת אלכוהול בנשים לפי הריון ראשון לבין סיכון מוגבר למחלת שד שפירה (שגשוג רקמת שד)  -BBD (ר”ת של benign breast disease )  ולסרטן השד .

החוקרים מציינים ברקע שיש עדויות לכך שצריכת אלכוהול בבגרות בשנה שחלפה קשורה לסיכון לסרטן שד. ידוע גם כי רקמת השד רגישה במיוחד לחומרים קרצינוגנים בתקופה שבין קבלת וסת ראשונה וההריון הראשון. עד כה אף מחקר לא בחן את התרומה של צריכת אלכוהול במהלך תקופה זו לסיכונים ל-BBD וסרטן השד. 

 החוקרים עשו שימוש במידע ממחקר האחיות (NHS II) על למעלה מ-91,000 נשים אשר ילדו והיו ללא היסטוריה של סרטן, ואשר השלימו שאלון לגבי צריכה מוקדמת של אלכוהול בשנת 1989. נשים אלה היו במעקב עד סוף יוני 2009 והחוקרים ריכזו דיווחים על סרטן שד בנשים אלה.

תת קבוצה של 60,093 נשים שהיו ללא היסטוריה של שגשוג BBD או סרטן ב-1991 היו במעקב עד סוף יוני 2001 , ונכללו גם הם באנליזה . החוקרים עשו שימוש ברגרסיות יחסיות מסוג COX .

החוקרים זיהו מתוך הקבוצה 1,609 נשים שחלו בסרטן שד, ו-970 עם  BBD שאומתו בבדיקה היסטולוגית. צריכת אלכוהול בין תקופת הוסת הראשונה וההריון הראשון , ולאחר התאמה לצריכת אלכוהול לאחר ההריון הראשון, נמצאה קשורה לסיכון יחסי לסרטן השד של 1.11 לכל 10 ג’ ליום של צריכה (ברווח בר סמך של בין 1.00-1.23), ולסיכון ל-BBD של 1.16 לכל 10 ג’/יום (במרווח של בין 1.02-1.32). 

שתייה לאחר ההריון הראשון עבור סרטן השד הייתה דומה : 1.09 לכל 10 ג’/יום (בטווח בין 0.96-1.23 )  , אך לא נמצא קשר מובהק ל-BBD .

הקשר בין שתייה לפני ההריון הראשון והיווצרות רקמת שד חדשה (נאופלסיה) נראה כחזק יותר כאשר התקופה בין הווסת הראשונה להריון הראשון היה ארוך יותר.

מסקנת החוקרים היא שצריכת אלכוהול לפני ההריון הראשון נמצאה קשורה באופן עקבי לסיכון מגבר ל-BBD וסרטן שד, והם ממליצים לכן להגביל צריכת אלכוהול אצל נשים לפני הריון ראשון.

J Natl Cancer Inst. 2013 Aug 28

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה