גנטיקה

מסתבר שהסיכון לתמותה הקשור לעישון גבוה יותר באוכלוסיה צבעונית בהשוואה ללבנה ושחורה (LANCET)

ה-LANCET מפרסם כעת מחקר מבוקר מקרה שבו נעשה שימוש במידע אודות הרגלי העישון של נפטרים בדרום אפריקה בגילאים 35-74 ממנו עולה ששיעור התמותה על רקע עישון  בקרב אוכלוסיה צבעונית היה גבוה משמעותית מזה של לבנים ושחורים.

החוקרים מציינים ברקע שהאפקט המלא והסופי של דפוסי העישון באפריקה אינו ניתן עדיין לבחינה. עם זאת, בדרום אפריקה, גברים ונשים באוכלוסיה הצבעונית (שחורים מעורבים וממוצא לבן) מעשנים מזה מס’ עשרות שנים. מטרת החוקרים הייתה להעריך את התמותה הקשורה לעישון באוכלוסיה הצבעונית, הלבנה והשחורה.

לצורך כך בוצע מחקר מבוקר מקרה שכלל 481,640 מקרי תמותה בדרום אפריקה של אוכלוסיה שנפטרה בין הגילים 35-74 , בין השנים 1999-2007 שבהם היו נתונים על גיל, מין, השתייכות לקבוצת אוכלוסיה, חינוך ועישון ב-5 השנים האחרונות (כן או לא), ומחלות רקע. המקרים שנבחנו במחקר היו של מקרי תמותה ממחלות שניתן לצפות שהן הושפעו מעישון. מקרי הביקורת היו מקרי תמותה ממחלות נבחרות אחרות, לא כולל HIV, שחמת הכבד, סיבות מוות לא ידועות, סיבות חיצוניות והפרעות נפשיות.

השואוה בין מקרי המוות בקבוצת המעשנים לזו של קבוצת הביקורת הראתה עלייה בסיכון היחסי (אשר נחלשה כאשר שולבו נתונים של מעשנים לשעבר עם כאלה שלא עישנו מעולם) לתמותה. יחסי סיכון אלה, כאשר שולבו עם יחסי התמותה הלאומיים, הצביעו על תרומת העישון לסיכון לתמותה, שאותה חישבו החוקרים והגדירו כתרומת העישון לתמותה הכללית.

החוקרים מדווחים כי באוכלוסיה הצבעונית, שכיחות העישון הייתה גבוהה בשני המינים, והמעשנים בקבוצה אתנית זו היו בסיכון גבוה יותר של כ-50% לתמותה בהשוואה לאוכלוסיה אתנית דומה שאינה מעשנת, או שעישנה בעבר. יחס הסיכון היה 1.55 בגברים (בטווח בר סמך של 1.43-1.67 ) ו-1.49 בנשים (ברווח בר סמך של 1.38-1.6).

שיעורי הסיכון היו דומים גם באוכלוסיה הלבנה:  גברים – 1.37 (בטווח בין 1.29-1.46) ונשים 1.51 (בטווח בין 1.4-1.62) , אך היו נמוכים יותר בקרב שחורים: גברים 1.17 (טווח 1.15-1.19) ונשים 1.16 (בטווח בין 1.13-1.2).

החוקרים מציינים שבמידה והקשרים הללו סיבתיים, התרומה של העישון לכלל הגברים המתים בין גיל 35-74 היא 27% בקרב הצבעוניים, 14% בקרב הלבנים ו-8% בקרב השחורים. מבחינת תמותת נשים, היחסים הם 17% לנשים צבעוניות, 12% בנשים לבנות, ו-2% בנשים שחורות.

מכיוון ששיעורי התמותה הלאומיים היו גם גבוהים יותר באוכלוסיה הצבעונית מאשר בלבנה, יחסי הסיכון לתמותה על רקע עישון באוכלוסיה הצבעונית היו יותר כפולים מאשר אלה באוכלוסיה הלבנה.

החוקרים מסכמים כי נמצאו שיעורי תרומה גבוהים לתמותה על רקע עישון באוכלוסיה הצבעונית, ונמוכים בקרב השחורים. שיעורי הסיכון הגבוהים באוכלוסיה הצבעונית בדרום אפריקה מצביעים על עלייה בסיכון לתמותה על רקע עישון בכל אפריקה עבור צעירים מעשנים.

החוקרים מדגישים את חשיבות תיעוד ורישום סטטוס העישון בקרב נפטרים. כמו כן הם מציינים ששיעורי התרומה הגבוהים של העישון לתמותה בקרב אוכלוסיה צבעונית בעיקר מעורר דאגה באשר להשפעה על כלל האוכלוסיה באפריקה, ומחייב ייזום פעילות לגמילת צעירים אפריקאיים מעישון .

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • הפסקת עישון מפחיתה את הסיכון להידראדניטיס סופורטיבה (JAMA Dermatol)

    הפסקת עישון מפחיתה את הסיכון להידראדניטיס סופורטיבה (JAMA Dermatol)

    הפסקת עישון מפחיתה משמעותית את הסיכון להתפתחות הידראדניטיס סופורטיבה, כאשר הירידה בסיכון בולטת במיוחד 3-4 שנים לאחר הפסקת עישון, כך עולה מתוצאות מחקר חדש מקוריאה שפורסמו בכתב העת JAMA Dermatology. החוקרים השלימו מחקר עוקבה מבוסס-אוכלוסייה שהתבסס על נתונים ממאגר Korean National Health Insurance Service Database. מדגם המחקר כלל 6,230,189 משתתפים מדרום קוריאה שעברו שתי בדיקות […]

  • שבירת מיתוסים עם פרופ' רז: שימוש בסיגריות אלקטרוניות במתבגרים ומבוגרים

    שבירת מיתוסים עם פרופ' רז: שימוש בסיגריות אלקטרוניות במתבגרים ומבוגרים

    שלום וברוכים הבאים לעוד פרק של “שבירת מיתוסים”. האם סיגריות אלקטרוניות יכולות להוות תחליף בטוח יותר למעשנים, או שמא הן מהוות סכנה חדשה, במיוחד כשמדובר במתבגרים?  נבחן את היתרונות והחסרונות של השימוש בסיגריות אלקטרוניות, נעסוק בהשפעות הבריאותיות, ונשאל האם באמת מדובר בפתרון יעיל לגמילה מעישון, או בסיכון נוסף לחברה.  פרופסור רז מתייחס לשלל ההיבטים בנושא […]

  • צריכת אלכוהול קבועה לאחר גיל 60 מלווה בסיכון מוגבר לתמותה מוקדמת (JAMA Netw Open)

    צריכת אלכוהול קבועה לאחר גיל 60 מלווה בסיכון מוגבר לתמותה מוקדמת (JAMA Netw Open)

    במבוגרים מעל גיל 60 שנים הנוהגים לשתות אלכוהול על-בסיס קבוע ייתכן סיכון מוגבר לתמותה מוקדמת, בעיקר בעקבות מחלות ממאירות או מחלות לב וכלי דם, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי לאחרונה מומחים חשפו פגמים בביצוע מחקרים קודמים שהובילו לטענה הרווחת לפיה צריכת אלכוהול מתונה של […]

  • שימוש בטבק בזמן טיפול כנגד שחפת מעלה את הסיכון להישנות ותמותה (Chest)

    שימוש בטבק בזמן טיפול כנגד שחפת מעלה את הסיכון להישנות ותמותה (Chest)

    בחולים עם שחפת שהמשיכו להשתמש בטבק בזמן הטיפול כנגד הזיהום החיידקי תועד סיכון מוגבר להישנות מחלה ותמותה במהלך הטיפול, כך עולה מתוצאות סקירה שיטתית ומטה-אנליזה שפורסמו בכתב העת Chest. החוקרים ערכו חיפוש במאגרי נתונים וזיהו 28 מחקרים אפידמיולוגיים של חולים עם שחפת שנכללו במטה-אנליזה שמטרתה לבחון את ההשפעה של שימוש בטבק על הישנות שחפת ותמותה […]

  • האם טיפול ב-Semaglutide עשוי לסייע בהפסקת עישון? (Ann Intern Med)

    האם טיפול ב-Semaglutide עשוי לסייע בהפסקת עישון? (Ann Intern Med)

    בקרב חולים עם סוכרת מסוג 2 שטופלו ב- Semaglutideתועדו סיכויים נמוכים יותר לקבלת טיפול רפואי בשל תלות בטבק, בהשוואה לתרופות אחרות המשמשות לאיזון רמות הסוכר בדם, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Annals of Internal Medicine.  ממצאי המחקר מציעים כי טיפול ב- Semaglutide עשוי לסייע במאמצים להפסקת עישון. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי […]

  • מנהל המזון והתרופות האמריקאי העניק מעמד סקירה מועדפת ל- Crinecerfont לטיפול בהיפרפלזיה מולדת של האדרנל (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי העניק מעמד סקירה מועדפת ל- Crinecerfont לטיפול בהיפרפלזיה מולדת של האדרנל (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי (Food and Drug Administration) העניק מעמד סקירה מועדפת (Priority Review) לבחינת שתי בקשות להערכת Crinecerfont לטיפול במקרים של היפרפלזיה מולדת של האדרנל (Congenital Adrenal Hyperplasia). הטיפול ב- Crinecerfont קיבל בעבר מעמד של תרופה יתומה ממנהל המזון והתרופות האמריקאי במרץ 2019. מנתונים משני מחקרים שפורסמו בעבר עולה כי Crinecerfont, תכשיר סלקטיבי המכוון […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה