גנטיקה

איפיון מולקולרי של סרטן שד עשוי לסייע באיבחון ממאירות אגרסיבית ובחירת טיפול (JAMA Surgery)

אפיון מולקולרי של סרטן השד עשויה לסייע באבחון ממאירות אגרסיבית ובבחירת הטיפול המתאים, כך עולה ממחקר חדש, בו זוהה גידול אגרסיבי יותר של סרטן השד.

במחקר, שפורסם בשבוע שעבר ב-JAMA Surgery  ,החוקרים בחנו דוגמאות חדשות שהוצאו בניתוח מ-30 נשים עם סרטן דוקטלי של השד (בדרגת התפתחות IA  עד IIIB) במהלך מסטוקטומיה או לומפקטומיה (כריתת גידול או כריתת שד).לדברי החוקרים מוטציות באונוקגנים AKT1, HRAS,  ו-  PIK3CAבסרטן השד מביאות לאיתות לא תקין של PI3K/Akt ולשגשוג של הגידול. הם מתרחשים בקרצינומה דוקטלית במקום  ( in situ) , בסרטן השד ותאי גזע ממאירים ותאים פרוגניטורים בשד ( (BCSCs . החוקרים ניסו לקבוע האם השונות בהתייצגות הקלינית בזמן האבחנה קשורה למוטצית PI3K/Akt ב- BCSCs ומהווה אינדיקטור אבחנתי מוקדם להתפתחות מוגדלת ופוטנציאל גרורתי של הגידול.

תאי גזע ממאירים (BCSCs) ותאים שפירים נאספו מדוגמיות שנלקחו בעת ניתוח מנשים  באמצעות מיון תאים ונבחנו עבור מוטציות אונקוגניות . הדוגמיות נלקחו מנשים עם סרטן חודרני דוקטלי בשד (stages IA – IIIB).).  יעד המחקר שנבחן היה הקשר בין נוכחות של מוטציות AKT1, HRAS,  ו-  PIK3CAב- BCSCs לבין מוטציות בגידול, סיווג ההתפתחות הפתולוגי והדירוג ההיסטולוגי של הגידול, מצב הרצפטורים להורמונים של הגידול, גידולים בבלוטות הלימפה וגיל המטופלת כמו גם מצבה בתום תקופת המעקב.

החוקרים מצאו כי בעשרה גידולים היו מוטציות ב- BCSCs, ובסך הכל, 9 גידולים עם מוטציות ב- BCSCs ו-4 בלי מוטציות כאלה היו קשורים לנוכחות של גרורות בבלוטות הלימפה.  הגידולים עם מוטציות באיתות PI3K/Akt היו בסבירות גבוהה באופן מובהק להיות עם גרורות בבלוטות הלימפה. המוטציות הללו באונקוגנים עלולות לא להיות מזוהות ברבות מהבדיקות המולקלריות של הגידול והן מהוות סמן לגידולי סרטן שד אגרסיביים יותר. נראה כי אפיון מולקולרי של BCSCs עשוי לסייע בזיהוי של מטופלים שבהם טיפול במעכבי PI3K/Akt, שנבדקים כעת במחקרים קליניים, יכול להיות אפקטיבי.

 לתקציר המחקר

JAMA Surg. 2013

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה