גנטיקה

עד כמה רופאים משתפים את המטופלים בהחלטות על ביצוע בדיקת סקירה של ערכי PSA ? (מתוך Ann Fam Med.)

בכתב העת Annals of Family Medicine מדווחים חוקרים כי מרבית הגברים בארצות הברית אינם לוקחים חלק פעיל בתהליך קבלת ההחלטות בנוגע לבדיקות סקירה של רמות PSA. חשיבות בדיקות הסקירה היא המשמעותית ביותר כאשר מבוצעת בעקבות שיתוף פעולה חלקי בתהליך קבלת ההחלטות ומרכיבים שונים בתהליכי קבלת ההחלטות המשותפים קשורים במאפיינים ייחודיים של החולים.

לדברי החוקרים, הנחיות קליניות בנוגע לבדיקות סקירה לסרטן ערמונית, המבוססות על בדיקת ערכי PSA (Prostate Specific Antigen) המליצו כי תהליכי קבלת ההחלטות בנושא ייעשו בשיתוף עם המטופלים תהליך הכולל דיון בין הרופא והמטופל בנוגע ליתרונות, החסרונות וחוסר הודאות של בדיקות הסקירה. הם ערכו מחקר להערכת השכיחות של תהליכי קבלת החלטות משותפים וכן בחנו את מאפייני המטופלים הקשורים עם תהליכי קבלת החלטות משותפים.

מדגם המחקר כלל מדגם מייצג של 3,427 גברים בגילאי 50-74 שנים, שלקחו חלק בסקר National Health Interview Survey לשנת 2010 והשיבו על שאלות בנוגע להיקף תהליכי קבלת החלטות משותפים, היקף בדיקות הסקירה של ערכי PSA (בדיקות בחמש השנים האחרונות) ומאפיינים סוציו-דמוגרפיים ורפואיים.

64.3% מהגברים דיווחו כי לא נערכו בעבר דיונים בין הרופא והמטופל בנוגע ליתרונות, החסרונות, או חוסר הודאות המדעי; 27.8% דיווחו על דיון בנוגע לאחד משני המרכיבים בלבד (תהליך קבלת החלטות משותף חלקי); 8.0% דיווחו על דיון בנוגע לשלושת המרכיבים (תהליך קבלת החלטות משותף מלא). כמעט מחצית מהגברים (44.2%) דיווחו כי לא נערכו בדיקות PSA, 27.8% דיווחו על תדירות נמוכה יותר (פחות מפעם בשנה) ו-25.1% דיווחו על תדירות גבוהה (כמעט כל שנה).

אי שיתוף בקבלת ההחלטות היה נפוץ יותר בגברים שלא עברו בדיקות סקירה; 88% מהגברים שלא עברו בדיקות סקירה דיווחו כי לא היה שיתוף בקבלת ההחלטות, בהשוואה ל-39% מהגברים שעברו בדיקות סקירה בתדירות גבוהה. החוקרים זיהו קשר בין היקף השיתוף בקבלת ההחלטות ובין גזע שחור, מוצא אתני היספאני, השכלה גבוהה יותר, ביטוח רפואי והמלצות של הרופא. תדירות בדיקות הסקירה נקשרה עם גיל מתקדם, השכלה גבוהה יותר והמלצות של הרופא, כמו גם שיתוף חלקי בהשוואה לשיתוף מלא או לאי-שיתוף בתהליכי קבלת החלטות.

החוקרים מסכמים וכותבים כי יש מקום לשיפור תהליכי קבלת ההחלטות בעד ונגד ביצוע בדיקות סקירה המבוססות על בדיקת ערכי PSA.

Ann Fam Med. 2013;11(4):306-314

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה