גנטיקה

האם טיפול במקרולידים מעלה את הסיכון לרעילות סטטינים? (Ann Intern Med)

טיפול משולב ב-Clarithromycin או Erythromycin עם תכשיר ממשפחת הסטטינים, העובר מטבוליזם ב-CYP3A4 (Cytochrome O450) מביא לעליה בסיכון לרעילות סטטינים במבוגרים, כך עולה מתוצאות מחקר עוקבה מבוסס-אוכלוסייה, שפורסמו בכתב העת Annals of Internal Medicine.

לדברי החוקרים, מדובר בעליה אבסולוטית די קטנה, אך על הרופאים לנקוט משנה זהירות במתן מרשמים לטיפול בתכשירים אלו בחולים הנוטלים סטטינים. הם מסבירים כי בניגוד ל-Azithromycin, התרופות Clarithromycin וErythromycin מעכבות את האנזים CYP3A4, ועיכוב זה מביא לעליה בריכוז בדם של סטטינים העוברים מטבוליזם ע”י אותו אנזים.

בין השנים 2003-2010, החוקרים בחנו את תדירות רעילות סטטינים בקרב מטופלים מעל גיל 65, לאחר טיפול נלווה ב-Clarithromycin (כ-72,000 חולים) או Erythromycin (כ-3,200 חולים), בהשוואה ל-Azithromycin (כ-68,000 חולים). אשפוז עם רבדומיוליזיס בתוך 30 ימים ממתן המרשם לטיפול האנטיביוטי הוגדר כתוצא הסיום העיקרי של המחקר.

התכשיר הנפוץ ביותר בשימוש ממשפחת הסטטינים היה Atorvastatin (73%), לאחריו Simvastatin ו-Lovastatin. בהשוואה ל-Azithromycin, מתן נלווה של סטטינים עם Clarithromycin או Erythromycin לווה בסיכון גבוה יותר לאשפוז עקב רבדיומיוליזיס. העליה האבסולוטית בסיכון עמדה על 0.02%, עם סיכון יחסי של 2.17. הסיכון היה גבוה יותר גם לנזק כלייתי חד (עליה של 1.26% בסיכון האבסולוטי; יחס סיכון של 1.78) ובתמותה מכל-סיבה (עליה של 0.25% בסיכון האבסולוטי; יחס סיכון של 1.56).

החוקרים כותבים כי היתרון העיקרי של המחקר נובע מגודלו. המגבלה העיקרית נובעת מכך שקבוצת ההשוואה היא Azithromycin, כלומר, החוקרים הניחו כי קיים סיכון מוגבר עקב מטבוליזם במערכת הציטוכרום. נראה כי היה עדיף לערוך השוואה אל מול קבוצה שלא נטלה טיפול תרופתי נוסף.

מגבלות נוספות בהן מכירים החוקרים כוללות את האופי התצפיתי של המחקר, חוסר אפשרות לבחון באופן משמעותי אינטראקציות פרטנית עם כל סטטין העובר מטבוליזם ע”י CYP3A4, ותת-הערכה אפשרית של העליה האבסולוטית בסיכון לרבדומיוליזיס מאחר והקודים ששימשו לזיהוי לא היו רגישים דיו.

החוקרים מציעים להשתמש בתוכנת מחשב ותוכניות מקוונות לאינטראקציות בין תרופות במטרה להגדיל את הבטיחות של טיפולים במספר תרופות בחולים מבוגרים, כמו גם מניעה מוקדמת באמצעות שיתוף מעולה מולטי-דיציפלינרי.

Ann Intern Med. Published online June 17, 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה