גנטיקה

נשים הזכאיות ל”בדיקת ריצוף” לבחינת פגמים ב-BRCA-1 ו-BRCA-2 הכלולה בסל הבריאות אינן מקבלות האישור מהקופות בשל כך שטרם תומחרה..(הארץ)

סרטן שד

ע”פ כתבה ב”הארץ” מאת ד”ר מיכל שגיא ומירי ינוב שרב , קופות החולים מעכבות מתן אישורים לביצוע הבדיקה הגנטית הנקראת “בדיקת ריצוף” הבוחנת את כל רצף הפגמים בשני הגנים של BRCA-1 ו-BRCA-2 .  

בדיקה זו מיועדת לנשים שבהן הבדיקה הסטנדרטית לא איתרה פגמים ו/או שלא ידוע על פי מוצא האישה על פגם ייחודי. מבחינת ההתוויה בסל הבריאות כפי שאושרה בינואר 2013, עבור נשים אלה במידה וחישוב באמצעות תוכנה סטטיסטית מצביע על כך שהסיכון להימצאות פגם בגנים של BRCA-1 ו-BRCA-2 הוא מעל 10% , יש אישור לביצוע הבדיקה (שעלותה כ-5,000 ש”ח, בארה”ב כ-4,000 $…) במסגרת סל הבריאות. בדיקה זו נדרשת כעת ע”פ המחברות רק למיעוט קטן מהנשים הפונות לייעוץ אונקוגנטי.

המחברות מדווחות כי למרות ההכללה בסל מתן האישורים של הקופות מתעכב כעת בשל העובדה שלטענת הקופות הבדיקה טרם תומחרה. משרד הבריאות טוען מנגד שפרטי ההכללה בסל הופקו בחוזר מינהל רפואה באוגוסט 2012  ושמי שזכאית לבדיקה ואינה מקבלת האישור רשאית לפנות לנציב קבילות הציבור במשרד.

לכתבה ב”הארץ”

הערת המערכת: המודעות לנושא זה עלתה כידוע לאחרונה בעקבות החשיפה האמיצה והחשובה של הכוכבת ההוליוודית אנג’לינה ג’ולי אשר בעקבות מימצאי אותה בדיקה החליטה לבצע כריתה מונעת של שדיה. באשר לחוזר מינהל רפואה, אכן קיים ומופיע באתר משרד הבריאות בקישור זה ומפרט ההנחיות והתנאים. עם זאת, החוזר אינו מפרט את העלות, מה שמעכב ע”פ הכתבה את מתן האישורים לביצועה…מה שלא מתקבל כאן על הדעת הוא שעקרונית לא יכול להיות שבדיקה או טיפול או תרופה נכנסו לסל הבריאות ללא שבוצע להן תמחור, שכן כידוע לועדת הסל יש תקציב מוגבל שבמסגרתו מתבצע התיעדוף להכללה…

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה