גנטיקה

מה בין תכולת השומן בדיאטה ובין ישנוניות במהלך היום? (מתוך כנס SLEEP)

מתוצאות מחקר חדש עולה כי הרכב התזונה עשוי להשפיע על אופן השינה והעירות והתחושה הכללית במהלך היום. במחקר במבוגרים בריאים, במשקל-תקין, החוקרים מצאו כי צריכה מוגברת של שומן בתזונה מלווה בישנוניות מוגברת במהלך היממה, בעוד שצריכת פחמימות לוותה בעירות מוגברת.

החוקרים לא זיהו קשר בין צריכת חלבונים ובין ישנוניות או ערנות במהלך היום ומדווחים כי נראה כי דיאטה עתירת שומן מפחיתה באופן חד את דרגת הערנות, עובדה לה עשויה להיות השפעה רבה על יכולת התפקוד וכן להשפיע על בריאות הציבור.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון אם הרכב התזונה עשוי להשפיע על הישנוניות האובייקטיבית במהלך היממה. המחקר כלל 31 משתתפים בריאים, לא-שמנים, בגילאי 18-65 שנים, שלא סבלו מדום נשימה בשינה. המשתתפים בילו ארבע לילות במעבדת שינה. ביום הרביעי נבחנה הישנוניות האובייקטיבית באמצעות מבחן MSLT (Multiple Sleep Latency Test) וניתנו ארוחות שונות.

מהמחקר עולה קשר שלילי בין ממוצע מדד MSLT ובין צריכת שומן וקשר חיובי עם צריכת פחמימות.

ממצאים אלו לא היו תלויים במין, גיל או מדד מסת הגוף של החולה, או בסך כמות השינה והצריכה הקלורית הכוללת. מדד MSLT הממוצע לא היה קשור באופן מובהק סטטיסטית עם צריכת חלבונים.

החוקרים לא קבעו נקודת סף להגדרת צריכת שומנים, בשל גודל המדגם הקטן . עם זאת, מניתוח הנתונים זוהה קשר ליניארי בין ישנוניות ובין צריכת שומן רבה יותר במהלך היום, למשל, ככל שאדם צרך כמות שומן גדולה יותר, הוא נרדם מהר יותר במהלך היום.

החוקרים מציינים כי המנגנונים המדויקים בבסיס הקשר הנ”ל אינם ידועים ועשויים לכלול גורמים שונים, דוגמת ציטוקינים פרו-דלקתיים או CCK (Cholecystokinin). הם קוראים לערוך מחקרים נוספים לאישור הממצאים ולבחון את ההשפעות של צריכת שומן רבה לאורך זמן על איכות החיים.

Associated Professional Sleep Societies 27th Annual Meeting

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה