גנטיקה

האם ניתן לנבא את הסיכון לאירועים קרדיוסקולאריים עם טיפול ב-NSAID? (מתוך Lancet)

ממטה-אנליזה חדשה שבחנה את ההשפעות הוסקולאריות והגסטרואינטסטינאליות של טיפול בתכשירי NSAID (Nonsteroidal Anti-Inflammatory Drugs), כולל מעכבים סלקטיביים של COX-2 (Coxib), עולה כי הסיכון למחלות כלי דם על-רקע טיפול ב-Diclofenac במינון גבוה, וככל הנראה Ibufprofen, דומה לסיכון הקשור בטיפול ב-Coxib.

עם זאת, טיפול במינון גבוה של נפרוקסן, לווה בסיכון נמוך יותר למחלות כלי דם, בהשוואה לתכשירי NSAID אחרים. מהערכה נוספת של הנתונים עלה כי ניתן לחזות את הסיכונים הללו בכל חולה.

לדברי החוקרים, מהסקירה עולה כי ניתן לנבא את ההשפעות של משטרי טיפול שונים בחולים מסוימים, עובדה העשויה לסייע לרופאים לבחור בין משטרי NSAID שונים ולבחור את הטיפול הבטוח ביותר לחולים שונים.

החוקרים כללו בסקירה 280 מחקרים להערכת NSAID לעומת פלסבו, עם קרוב ל-125,000 משתתפים ומעקב של כ-70,000 שנות-אדם, כמו גם 474 מחקרים להשוואה בין תכשירי NSAID לתכשירי NSAID אחרים, עם כ-230,000 משתתפים ומעקב של כ-165,000 שנות-אדם.

התוצאים העיקריים כללו אירועים וסקולאריים מג’וריים, כולל אוטם לבבי לא-פטאלי, אירוע מוחי לא-פטאלי, או תמותה וסקולארית; אירועים כליליים מג’וריים, כולל אוטם לבבי לא-פטאלי ותמותה כלילית; אירוע מוחי; תמותה; אי-ספיקת לב וסיבוכים בדרכי הנשימה העליונות, כולל פרפורציה, חסימה ודימומים.

החוקרים זיהו עליה של כ-20% באירועים וסקולאריים מג’וריים עם טיפול ב-Coxib או Diclofenac, בעיקר בשל עליה באירועים כליליים מג’וריים. בהשוואה לפלסבו, מבין 1,000 חולים שטופלו ב-Coxib או Diclofenac, שלושה נוספים פיתחו אירוע וסקולארי מג’ורי, שאחד מהם היה פטאלי.

איבופרופן לווה בעליה משמעותית בסיכון לאירועים כליליים מג’וריים, אך לא לאירועים וסקולאריים מג’וריים. לא זוהתה עליה בסיכון לאירועים וסקולאריים מג’וריים או אירועים כליליים מג’וריים עם טיפול במינון גבוה בנפרוקסן.

החוקרים לא זיהו כל סימן לכך שאחת מהתרופות הביאה לעליה  בסיכון לאירועים מוחיים, אך הם מציינים כי תועדו מעט מקרים של אירועים מוחיים, וכי לא סביר שלא תחול כל עליה בסיכון לאירועים מוחיים, לאור העובדה שתרופות אלו מובילות לעליה בלחץ הדם.

שיעורי תמותה וסקולארית היו מוגברים משמעותית עם טיפול ב-Coxib ו-Diclofenac, כאשר עם טיפול באיבופרופן זוהתה עליה לא-משמעותית ואילו עם נפרוקסן לא חלה עליה בסיכון. כל תכשירי NSAID לוו בסיכון גבוה כמעט כפליים לאי-ספיקת לב, בדומה לסיכון הכרוך בטיפול ב-Coxib.

כצפוי, טיפול ב-NSAID הביא לעליה של פי 2-4 בסיכון לסיבוכים במערכת העיכול העליונה , אם כי טיפול ב-Coxib לווה בסיכון הנמוך ביותר לסיבוכים אלו.

החוקרים מסכמים וכותבים כי למרות שטיפול ב-NSAID מביא לעליה שונה בסיכון לסיבוכים וסקולאריים וסיבוכים במערכת העיכול, מהסקירה עולה כי ניתן לחזות את ההשפעות של משטרי טיפול שונים בחולים מסוימים, עובדה העשויה לסייע בקבלת החלטות בנוגע לטיפול בחולים עם מחלות דלקתיות.

Lancet. Published online May 30, 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה