גנטיקה

הנחיות לשימוש בטוח יותר במדללי דם בבתי חולים (Ann Pharmacother)

לפי הנחיות חדשות שפורסמו במהדורת מאי של כתב העת Annals of Pharmacotherapy נראה כי ניתן להפחית את הסיכונים הכרוכים בטיפול בנוגדי-קרישה, הקשורים בכ-7% מכלל הטעויות הרפואיות בחולים מאושפזים, באמצעות צעדים דוגמת שימוש בפרוטוקולי מינון סטנדרטיים הזמינים בכל קומה בבית החולים ובעזרת הרשומות הרפואיות האלקטרוניות של החולים.

לדברי המומחים, כארבעה מיליון מטופלים בארצות הברית וכשבעה מיליון ברחבי העולם נוטלים מדללי דם, הנעים מקומדין ונגזרותיו, הפרין וקלקסן ועד מעכבי פקטור Xa, להפחתת הסיכון לקרישי דם מסכני חיים וכטיפול סטנדרטי במקרים דוגמת תרומבואמבוליזם ורידי. למרות התועלת המוכחת, התרופות הנ”ל נקשרו עם 7.2% מכלל הסיבוכים הקשורים בתרופות בתקופה שבין ינואר 1997 ועד דצמבר 2007.

ההמלצות החדשות מתמקדות בשמונה נושאים עיקריים, כולל עיבוד, אחריות דיווח, אינטגרציה וסטנדרטים של טיפול, ומבוססות על העדויות הזמינות הטובות ביותר. הם ממליצות להיעזר בטכנולוגיות דוגמת הכנסת הזמנות ממוחשבת, סריקת ברקוד ובדיקת טווח מינונים, טכניקות שהוכחו ככאלו המפחיתות את הסיכון לטעויות רפואיות. גם בבתי חולים שאינם יכולים להשתמש במערכות מתקדמות ניתן לשפר את התוצאות באמצעות צירוף רוקח לסבבים, לאחר שהוכח כי גישה זו מפחיתה את שיעור הטעויות הרפואיות בעד 78%.

ההנחיות מציעות גם דרך לשיפור מולטי-דיציפלינרי במערך הטיפול בנוגדי-קרישה בעזרת המומחיות של הרפאים, האחיות והרוקחים, כמו גם שאר אנשי הצוות. חשוב שתהיה שרשרת פיקוד ברורה, עם נציג הלוקח אחריות בניהול היומיומי של המערכת.

חשוב מכך, יש להקפיד על הדרכה הולמת של החולים בנוגע לטיפולים במדללי דם לפני שחרורם מבית החולים, במטרה להבטיח כי יקפידו על אמצעי הבטיחות גם לאחר שחרורם. גישות יעילות להדרכה כוללות אינטראקציה פנים מול פנים עם איש צוות מיומן, הדרכה קבוצתית האורכת 15-45 דקות, או חומר מידע כתוב ומאגרי מידע אודיו-ויזואליים אחרים לחיזוק תהליכי הלמידה.

מדדי הצלחה כוללים את טיב הפעולה של המערכת וכן אם חל שיפור בתוצאות הטיפול בחולים. ההנחיות קוראות לבתי חולים לפתח גישות למעקב, דיווח ותגובה למדדי איכות אלו.

Ann Pharmacother. 2013;47:714-724

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה