גנטיקה

האם כריתת רחם מעלה הסיכון למחלה קרדיווסקולרית ? (J Am Coll Cardiol)

סיכום המחקר באדיבות סטארגומים www.stargumim.co.il .
בניגוד למחקרים קודמים אשר הצביעו על כך שנשים שעברו כריתת רחם באמצע החיים עלולות להיות בסיכון גבוה יותר לפתח מחלה קרדיווסקולרית (CVD ) , מחקר פרוספקטיבי חדש שכלל למעלה מ-3000 נשים מצביע על כך שאין קשר בין כריתת רחם לבין עלייה בגורמי סיכון קרדיווסקולריים.

המחקר, שנערך על ידי Karen A. Metthews, PhD , פרופסור לפסיכיאטריה ואפידמיולוגיה ופסיכולוגיה באוניברסיטת פיטסבורג, פנסילבניה, ועמיתים, פורסם בכתב העת Journal of American College of Cardiology .

הכותבים מודים שמספר לא מבוטל של מחקרים קודמים הצביעו אכן על קשר בין כריתת רחם, עם או ללא הסרת שחלות, לבין סיכון ל-CVD . אולם, הם מדגישים, מחקרים אלו היו בתכנון רטרוספקטיבי, ולכן היו מוגבלים מיסודם.

“כיוון שמחקרים אלו העריכו רק גורמי סיכון ל-CVD שנים לאחר ניתוח כריתת הרחם ו/או השחלות, ללא הערכה של רמות גורמי הסיכון טרום הניתוח, לא ידוע האם סיכון מוגבר ל-CVD הוביל לתנאים שהצדיקו הפסקת ווסת כירורגית או האם הסיכון ל-CVD הואץ לאחר הניתוח,” מסבירים החוקרים ברקע למחקר.

לכן, ד”ר מתיוס ועמיתיה העריכו 3302 נשים לפני גיל הפסקת הווסת כל שנה במשך 11 שנים. כל המשתתפות גויסו למחקר בריאות לאומי של נשים   (Study of Women’s Health Across the Nation [SWAN] ), שהוא מחקר פרוספקטיבי רב מרכזי, מבוסס קהילה שמטרתו לעקוב אחר הבריאות הפיזית והנפשית של נשים העוברות את גיל הפסקת הווסת.

אוכלוסיית המחקר הייתה מגוונת מבחינה אתנית, וכל המשתתפות היו בגילאי 42 עד 52 שנים בעת כניסתן למחקר. אף אחת מהנשים לא השתמשה בטיפול הורמונלי חליפי בנקודת ההתחלה.

החוקרים כללו בחישוביהם משתנים כגון מאפיינים סוציו-דמוגרפיים, מצב הפסקת ווסת, ניתוחים, מדד מסת גוף (BMI) , שימוש בתרופות, גורמי אורח חיים, שומנים, לחץ דם, עמידות לאינסולין, ומדדים המוסטטיים ודלקתיים.

עבור נשים שעברו כריתת רחם עם או ללא כריתה של השחלות, החוקרים השוו את גורמי הסיכון ל-CVD הן לפני והן לאחר הניתוח. תוצאות אלו הושוו עם התוצאות בקרב נשים שנכנסו לגיל המעבר באופן טבעי.

החוקרים גילו שבקרב נשים שעברו כריתת רחם, היה שינוי מסויים במספר גורמי סיכון ל-CVD , הן לפני והן לאחר הניתוח, בהשוואה לשינויים בנשים שחוו הפסקת ווסת טבעית. עם זאת, הם אומרים, שינויים אלו לא מצביעים על סיכון מוגבר ל-CVD לאחר או כתוצאה מכריתת הרחם. עם זאת הם מציינים שמדד מסת הגוף עלה לאחר כריתת רחם שכללה כריתת שחלות.

ייתכנו מספר סיבות לכך שהממצאים החדשים נבדלים מאלו של מחקר קודמים, על פי הכותבים. אחת יכולה להיות גיל משתתפות מחקר SWAN : להערכתם, ייתכן שכריתות רחם המתרחשות בשלב מוקדם יותר של החיים עשויות להיות כן קשורות בסיכון נוסף ל-CVD . בנוסף, מחקרים קודמים כללו נשים שעברו כריתת רחם מכל סיבה שהיא, בעוד שמחקר SWAN לא כלל נשים שעברו כריתות רחם עקב סרטן.

החוקרים מסכמים כי תוצאות אלו עשויות לעודד נשים ורופאים שכן ניתן להניח שכריתת רחם עם או ללא כריתת שחלות באמצע החיים לא מעלה באופן ניכר את הסיכון של נשים לפתח  CVD .

מחקר SWAN קיבל מענק תמיכה ממכוני הבריאות הלאומיים (National Health Institutes) באמצעות המוסד הלאומי לחקר ההזדקנות (National Institute on Aging) , המכון הלאומי לחקר הסיעוד (National Institute of Nursing Research) והמשרד לחקר בריאות האישה (Office of Research on Women’s Health ). הכותבים לא חשפו קשרים כספיים רלוונטיים.

J Am Coll Cardiol. Published online May 14, 2013

לדיווח במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה