גנטיקה

האם זיהום שפעת בהיריון מעלה את הסיכון להפרעה דו-קוטבית בצאצא? (JAMA Psychiatry)

במאמר שפורסם במהלך חודש מאי בכתב העת JAMA Psychiatry, מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי הדבקה בנגיף שפעת במהלך ההיריון מלווה בעליה של פי ארבע בסיכון להופעת הפרעה דו-קוטבית בשלב מאוחר בחיי הצאצא.

החוקרים מדווחים כי כעת יש עדויות לפיהן קיים קשר בין שפעת אימהית ובין סיכון מוגבר להפרעה דו-קוטבית בצאצא. מכאן עולה כי מניעת שפעת במהלך ההיריון עשויה להפחית את הסיכון להפרעה דו-קוטבית.

החוקרים בחנו את הנתונים מעוקבת לידה מבוססת-אוכלוסיה ממחקרי Child Health and Development Studies, שנערכו בשנים 1959-1966 בנשים הרות .

החוקרים ערכו ברשומות הרפואיות של הנשים חיפוש אחר אבחנת שפעת מהתקופה שלפני מחזור הווסת האחרון ועד למועד הלידה. מבין הצאצאים החיים, החוקרים זיהו אבחנות אפשריות של הפרעה דו-קוטבית. הם אספו גם מידע מהרשומות הרפואיות של הבנים והבנות. של הצאצאים.

החוקרים אישרו את האבחנה של הפרעה דו-קוטבית באמצעות ראיונות שנערכו עם 214 צאצאים וזיהו 72 מקרים עם ההפרעה הפסיכיאטרית. הם מצאו 23 מקרים שאושרו בראיונות של הפרעה דו-קוטבית ממחקר מוקדם יותר (Prenatal Determinants of Schizophrenia Study). מבין 95 הנבדקים בקבוצת המקרים, 3 הוצאו מהמחקר בשל העדר נתונים אודות שפעת או מאחר והיו אחאים של משתתפים מקבוצת המקרים, כך שנותרו 92 משתתפים במדגם המחקר הסופי.

ביקורות תואמות (722 נבדקים) נבחרו מאותה עוקבת ילודה, אלו לא סבלו מהפרעה פסיכיאטרית. החוקרים לא זיהו הבדלים משמעותיים במאפיינים הדמוגרפיים בין קבוצת המקרים והביקורות.

הסיכוי להפרעה דו-קוטבית היה גבוה פי 3.82 בצאצאים לאימהות שנדבקו בשפעת במהלך ההיריון, בהשוואה לצאצאים לאימהות שלא נחשפו לנגיף ברחם (P=0.003). הקשר נותר משמעותי לאחר תקנון לגיל האם, מוצא, רמת השכלה והפרעות פסיכיאטריות, כמו גם גיל ההיריון.

בנוסף, מניתוח משני לא עלה קשר בין הפרעה דו-קוטבית ובין זיהום נגיפי בדרכי הנשימה של האם, פרט לשפעת.

כאשר החוקרים ערכו ניתוח סטטיסטי לפי הטרימסטר של ההיריון, רק בטרימסטר השלישי זוהה קשר מובהק סטטיסטית בין הפרעה דו-קוטבית וחשיפה לשפעת במהלך ההיריון (יחס סיכויים של 4.72, p=0.03).

עם זאת, החוקרים מציינים כי גודל המדגם היה קטן, כך שרק 8 מבין 92 הנשים בקבוצת המקרים ו-19 מבין 722 הביקורות נחשפו לנגיף השפעת במהלך ההיריון.

החוקרים מציינים כי בנשים שנדבקו בשפעת במהלך ההיריון תועדה שכיחות גבוהה יותר של היסטוריה של הפרעות פסיכיאטריות. עם זאת, לאחר שתקננו לערפלנים אפשריים, הקשר בין שפעת אימהית ובין הסיכון המוגבר בצאצא להפרעה דו-קוטבית נותר על כנו.

החוקרים אינם ממליצים על חיסון כנגד שפעת במהלך ההיריון מאחר והחיסון מעורר תגובה חיסונית, והם משערים כי התגובה החיסונית לשפעת מעוררת סדרת אירועים המובילה לשינוי בהתפתחות מוח העובר ולהפרעה דו-קוטבית. הם מאמינים כי התועלת של החיסון לשפעת במהלך ההיריון עולה על הנזק, ואין עדויות בספרות הרפואית אודות נזק לעובר, אך לא ניתן לשלול אפשרות של נזק בעקבות החיסון.

JAMA Psychiatry. Published online May 8, 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • הערכת כשל גדילה ותוצאות נוירולוגיות בפגות קיצונית (Journal of Perinatology)

    הערכת כשל גדילה ותוצאות נוירולוגיות בפגות קיצונית (Journal of Perinatology)

    כשל גדילה, כפי שבא לידי ביטוי בהיקף הראש בשחרור של ילודים עם פגות קיצונית, נמצא כקשור לתוצאות התפתחותיות והתנהגותיות בגיל שנתיים, כך פורסם ב- Journal of Perinatology ד"ר ברזילי, עורך מדור נאונטולוגיה, משתף את המאמר ומוסיף מהערותיו.

  • רמות אלבומין מסוכרר בדם בהיריון מוקדם מנבאות סוכרת הריונית (Diabetes Care)

    רמות אלבומין מסוכרר בדם בהיריון מוקדם מנבאות סוכרת הריונית (Diabetes Care)

    במאמר שפורסם בכתב העת Diabetes Care מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי ריכוז אלבומין מסוכרר בדם בהיריון מוקדם עשוי לסייע בחיזוי הסיכון לסוכרת הריונית. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את הקשר בין ריכוזי אלבומין מסוכרר בדם בהיריון מוקדם ובאמצע ההיריון ובין הסיכון לאבחנה של סוכרת הריונית. החוקרים מדדו את ריכוזי אלבומין מסוכרר […]

  • זיהומים נלווים מעלים את הסיכון להתלקחות לופוס (Lupus Science & Medicine)

    זיהומים נלווים מעלים את הסיכון להתלקחות לופוס (Lupus Science & Medicine)

    במאמר שפורסם בכתב העת Lupus Science & Medicine מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי זיהומים מלווים בסיכון מוגבר להתלקחויות לופוס בתוך שלושה חודשים, כאשר זיהומים מג’וריים מלווים בסיכון גבוה פי 7.4 להתלקחויות מג’וריות. החוקרים בחנו באופן פרוספקטיבי את הקשר בין זיהומים נלווים ובין התפתחות התלקחויות לופוס ב-203 חולים (גיל חציוני של 40 […]

  • אסתמה אימהית במהלך היריון והסיכון לאלרגיה ואסתמה בצאצאים (BJOG)

    אסתמה אימהית במהלך היריון והסיכון לאלרגיה ואסתמה בצאצאים (BJOG)

    במאמר שפורסם בכתב העת BJOG מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בקרב ילדים לאימהות עם אסתמה סיכון מוגבר להתפתחות מחלות אלרגיות. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי עדויות קליניות וקדם-קליניות מעידות כי חשיפה תוך-רחמית לאסתמה אימהית מלווה בסיכון מוגבר לאסתמה בצאצאים. עם זאת, לא ידוע אם אסתמה אימהית מעלה גם את הסיכון לאלרגיות […]

  • בדיקת סוכר בדם בצום בהיריון מתקדם עשויה לסייע כבדיקת סקר לזיהוי סוכרת הריונית בטרימסטר השלישי (BJOG)

    בדיקת סוכר בדם בצום בהיריון מתקדם עשויה לסייע כבדיקת סקר לזיהוי סוכרת הריונית בטרימסטר השלישי (BJOG)

    במאמר שפורסם בכתב העת BJOG מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בחלק מהנשים עם בדיקת סקר תקינה לסוכרת הריונית בטרימסטר הראשון והשני להיריון ישנה עדות להופעה מאוחרת של סוכרת הריונית לפי בדיקת סקר נוספת של סוכר בדם בצום בשבועות 32-34 להיריון, כאשר הסיכון למאקרוזומיה גבוה יותר משמעותית במקרים אלו. מטרת המחקר הנוכחי […]

  • צריכה רבה של סידן ואבץ לפני היריון עשויה למנוע הפרעות יתר לחץ דם של היריון (מתוך כנס NUTRIENTS)

    צריכה רבה של סידן ואבץ לפני היריון עשויה למנוע הפרעות יתר לחץ דם של היריון (מתוך כנס NUTRIENTS)

    צריכה רבה יותר של אבץ וסידן לפני הפריה מלווה בסיכויים נמוכים יותר לאבחנה של הפרעות יתר לחץ דם של היריון, כך עולה מנתונים חדשים שהוצגו במהלך כנס NUTRITION. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי הפרעות יתר לחץ דם של היריון הן הגורם השני בשכיחותו לתמותה אימהית, לאחר דימום אימהי. מחקר קודם מצא כי הפרעות יתר לחץ […]

  • חשיפה לזיהום אוויר לפני לידה מלווה בסיכון מוגבר לשיתוק מוחין (JAMA Netw Open)

    חשיפה לזיהום אוויר לפני לידה מלווה בסיכון מוגבר לשיתוק מוחין (JAMA Netw Open)

    חשיפה לפני הלידה לחומר חלקיקי בקוטר של עד 2.5 מיקרומטר מלווה בסיכון מוגבר לאבחנה של שיתוק מוחין בצאצא, כך מדווחים חוקרים מקנדה במאמר שפורסם בכתב העת JAMA Network Open. החוקרים בחנו את הקשר בין חשיפה לפני הלידה למזהמים באוויר ובין הסיכון לשיתוק מוחין בלמעלה ממיליון לידות במועד באונטריו, קנדה, בין 2002 ועד 2017. חשיפה לפני […]

  • זיהומים מסכני-חיים נדירים בתינוקות שנולדו במועד עם שלפוחיות או פוסטולות (Pediatrics)

    זיהומים מסכני-חיים נדירים בתינוקות שנולדו במועד עם שלפוחיות או פוסטולות (Pediatrics)

    בתינוקות שנולדו במועד וללא חום עם שלפוחיות או פוסטולות קיים סיכון נמוך מאוד לזיהומים מסכני-חיים לאחר שלילת אבחנה אפשרית של זיהום בנגיף HSV (או Herpes Simplex Virus), כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Pediatrics. החוקרים בחנו את הרשומות הרפואיות הממוחשבות של תינוקות בגיל עד 60 ימים עבורם הוזמן ייעוץ רופא עור בשישה מרכזים […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה