גנטיקה

בנשים שאובחנו עם סרטן השד, הגדלת חזה בעברן קשורה לאבחון עם גידול מפושט ולהשרדות פחות טובה בהמשך (BMJ)

 

נשים שעברו הגדלת חזה ופיתחו סרטן השד בהמשך נמצאות בסיכון גבוה יותר להיות מאובחנות עם גידולי שד מפושטים וסיכוי טוב פחות להשרדות לאחר המחלה, בהשוואה לנשים ללא שתלים, כך עולה מסקירה סיסטמטית ומטא אנליזה שפורסמה השבוע ב-BMJ.

מטרת המחקר היתה להעריך האם בקרב נשים המאובחנות עם סרטן שד יש הבדל בין אלה שעברו הגדלת חזה בעבר מסיבות קוסמטיות לבין נשים ללא שתלי חזה, ולהבין האם הגדלת חזה לפני אבחון של סרטן השד יכולה לחזות את ההשרדות לאחר האבחון. לשם כך ערכו סקירה סיסטמטית של מחקרים תצפיתיים בשתי מטא אנליזות. בסקירה נכללו מחקרים שכללו נשים שאובחנו עם סרטן שד שעברו הגדלת חזה מסיבות קוסמטיות.

יחס הסיכונים הכללי במטא האנליזה הראשונה, בהתבסס על 12 מחקרים, היה 1.26 (95% confidence interval 0.99 to 1.60; P=0.058; I2=35.6%)) לשלב מפושט (non-localized) של סרטן השד בעת האבחנה, בהשוואה לנשים עם סרטן שד שלא עברו הגדלת חזה. מטא האנליזה השניה התבססה על חמישה מחקרים ובחנה את הקשר שבין ניתוח להגדלת חזה לבין השרדות לאחר אבחון סרטן השד. נמצא כי ישנה השרדות טובה פחות מסרטן שד בקרב נשים שעברו הגדלת חזה בהשוואה לנשים שלא עברו ניתוח קוסמטי כזה , כשיחס הסיכונים הכללי לתמותה הספציפית לסרטן השד היתה 1.38 (95% confidence interval 1.08 to 1.75).

החוקרים מסכמים כי המידע שדלו מהמחקרים שפורסמו תומך בטענה, כי הגדלת חזה משפיעה לרעה על ההשרדות של נשים שאובחנו בהמשך עם סרטן השד. החוקרים מסייגים עם זאת וטוענים כי יש להתיייחס לממצאים בזהירות, מאחר שכמה מהמחקרים שנכללו במטה האנליזה השניה (שבדקה את ההשרדות של המטופלות) לא עברו התאמה לערפלנים. הם ממליצים להמשיך ולחקור בכל הנוגע לאבחון וההשלכות של סרטן השד בנשים עם שתלי חזה.

למחקר המלא

 BMJ 2013; 346

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה