גנטיקה

מה בין אובדן הריון ובין הסיכון לטרשת עורקים בעתיד? (Circulation)

בנשים הרות שחוו הפלה או לידת עובר מת קיים סיכון מוגבר משמעותית להתפתחות טרשת עורקים, כך עולה מתוצאות מחקר חדש מדנמרק, שפורסמו במהלך כנס מדעי מטעם ה-American College of Cardiology.

במחקר שכלל למעלה ממיליון נשים שהרו בין 1977-2008, הפלות הביאו לעליה של 13% בסיכון לאוטם לבבי ולעליה של 16% בסיכון לאירועים מוחיים , בהשוואה לנשים ללא אובדן היריון בעברן. הסיכון ליתר לחץ דם כלייתי עלה ב-20% באלו לאחר הפלה, כאשר בנשים שילדו עובר-מת, הסיכון לאוטם לבבי, אירוע מוחי ויתר לחץ דם כלייתי היה גבוה עוד יותר.

בסה”כ, לידת מת לוותה בסיכון גבוה עוד יותר מהפלות, אם כי בנשים עם היסטוריה של ארבע הפלות ומעלה, העליה בשיעורים אלו הייתה דומה.

בהשוואה לנשים ללא היסטוריה של לידת מת, נרשמה עליה של 169% בסיכון לאוטם לבבי, עליה של 74% בסיכון לאוטם מוחי ועליה של 142% בסיכון ליתר לחץ דם כלייתי.

בנשים לאחר הפלה, ההשפעה הייתה מצטברת, לדוגמא, עם כל הפלה נוספת נרשמה עליה נוספת בשיעורי ההיארעות של אוטמים לבביים (9%), אירועים מוחיים (13%) ויתר לחץ דם כלייתי (19%). יחס ההיארעות ליתר לחץ דם כלייתי בנשים מתחת לגיל 35 עלה ב-55% בהשוואה לעליה של 6% בלבד בנשים בגילאי 35 שנים ומעלה (בהשוואה לאלו ללא היסטוריה של הפלות). בדומה, שיעור האוטמים הלבביים והאירועים המוחיים עלה ב-35% ו-42%, בהתאמה, בנשים צעירות יותר, וב-6% ו-7%, בהתאמה, בנשים בגילאי 35 שנים ומעלה.

החוקרים מציינים כי מין נקבה נחשב לרוב כגורם מגן מפני טרשת עורקים, אך הדלקת הסיסטמית והפתולוגיה בכלי דם עשויים לקשור בין סיבוכים מסוימים בהיריון ובין מצבים בהם חלים שינויים טרשתיים בכלי הדם. מתוצאות המחקר עולה כי אובדן היריון מלווה בסיכון מוגבר לטרשת עורקים בגיל מאוחר יותר.

Circulation 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה