גנטיקה

הערכת תוצאות ניתוח כריתת שד עם שימור רקמה בנשאיות BRCA (מתוך הכנס השנתי ה-66 מטעם ה-Society of Surgical Oncology)

ניתוח כריתת שד עם שימור פטמה מהווה אפשרות מונעת טובה בנשים צעירות הנושאות מוטאציה בגן BRCA, כך לפי תוצאות מחקר חדש שפורסמו במהלך הכנס  השנתי ה-66 מטעם ה-Society of Surgical Oncology. עם זאת, עלו חששות מפני ביצוע הפרוצדורה בנשים אלו, המצויות בסיכון גבוה לסרטן שד.

החוקרים מסבירים כי עלו חששות בנוגע לבטיחות האונקולוגית של ניתוחים משמרי-פטמה בנשאיות מוטאציה ב-BRCA. במילים אחרות, מותירים את הפטמה ואת העטרה ועולה השאלה אם באזורים עלו עלול להתפתח סרטן שד. התשובה של החוקרים לשאלה זו היא כי הדבר אינו סביר בטווח הקצר, לאחר שלא זיהו מקרים של הישנות המחלה בפטמה או בעטרה ב-70 נשים עם מוטאציות בגן BRCA שעברו ניתוח כריתת שד עם שימור הפטמה בין אם הניתוח בוצע כהתערבות תרפויטית או כהתערבות מונעת. עם זאת, המעקב הממוצע עמד על 11 חודשים בלבד.

במסגרת המחקר נכללו 70 נשים עם מוטאציה בגן BRCA 41 נשים עם BRCA1 ו-29 נשים עם BRCA2 שעברו ניתוח דו-צדדי לכריתת שד עם שימור הפטמות. חציון גיל המשתתפות עמד על 41 שנים.

רק 27 שדיים הוסרו בשל ממאירויות ידועות (19%); 113 הוסרו כאמצעי מניעתי (81%). במהלך שתי פרוצדורות פרופילקטיות (2%) זוהתה ממאירות בלתי-צפויה: במקרה אחד נקבעה אבחנה של ממאירות דוקטאלית פולשנית ובמקרה השני DCIS (Ductal Carcinoma In Situ). בשני המקרים לא זוהה גידול ברקמת צינור הפטמה שהוסרה.

עם זאת, במקרה אחד מבין הניתוחים התרפויאטים (4%) אובחן DCIS ברקמת צינור הפטמה שהוסרה והוסר קומפלקס הפטמה עם העטרה.

הישנות מקומית זוהתה במהלך שתי פרוצדורות תרפויטיות, אך בשני המקרים הייתה מחוץ לפטמה.

סיבוכים לאחר הניתוח לא היו נפוצים ב-140 השדיים: שני מקרים של נמק פטמה (1%), שני מקרים של נמק עורי (1%), ארבעה מקרי המטומה (3%) וחמשה שתלים אבדו בשל זיהום (4%).

Society of Surgical Oncology (SSO) 66th Annual Cancer Symposium

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה