גנטיקה

בדיקות גנטיות לניבוי הסיכון לגרורות בחולים עם סרטן ערמונית (מתוך כנס 2013 Genitourinary Cancers Symposium )

בדיקה חדשה לאחר ניתוח לכריתת ערמונית עשויה לנבא את הסיכון לגרורות, ולכן תסייע בקביעת הצורך בטיפול נוסף בחולים אלו. לדברי החוקרים, הבדיקה שקרויה Decipher עשויה לסייע במניעת טיפול-יתר. ממצאי המחקר הוצגו במהלך כנס ה-Genitourinary Cancers Symposium.

הבדיקה זמינה כיום לרואים נבחרים ולמטופליהם כחלק ממחקרים קליניים. החברה מקווה כי הבדיקה תהיה זמינה יותר בשנת 2013.

הבדיקה מודדת 22 סמנים הקשורים עם ממאירות אגרסיבית של הערמונית, ומתבססת על דגימות של רקמת גידול טבולה בפרפין שהוסרה במהלך ניתוחים לכריתת הערמונית. התוצא מעיד אם גבר מצוי בסיכון גבוה או נמוך לגרורות, ולפיכך אם הוא מועמד לטיפול נוסף, דוגמת הקרנות ו/או ADT (Androgen Deprivation Therapy).

בדיקת Decipher דומה לבדיקת OncotypeDx המשמש בחולות עם סרטן שד. שתי הבדיקות מספקות ריבוד של הסיכון על-בסיס חומר ביולוגי מרקמת הגידול.

כיום, רופאים מעריכים את המידע הקליני והפתולוגי ומתבססים בעיקר על שיקול הדעת הקליני בהחלטה אם חולים נדרשים לטיפול נוסף ובאילו מקרים ניתן להסתפק במעקב. עם זאת, ההחלטה משתנה מאוד מרופא לרופא.

החוקרים מאמינים כי ככל הנראה, טיפול-יתר נפוץ מאוד בחולים אלו, שכן חלק גדול מהגברים הללו עם גורמי סיכון רבים אינם מפתחים גרורות, אך לא ניתן לנבא אילו חולים יפתחו גרורות ולכן תחושת הבטן היא לטפל בכולם.

המחקר כלל חולים שעברו כריתה רדיקאלית של הערמונית. מקבוצה של 1,010 חולים שטופלו בין השנים 2000-2006 בנו החוקרים מחקר מקרה-ביקורת להערכת תת-קבוצה שכללה 219 גברים עם מאפיין סיכון גבוה אחד, או יותר ורקמה טבולה בפראפין.

לאחר חציון מעקב של שש שנים, 27 מבין 219 חולים הלכו לעולמם עקב סרטן ערמונית.

בדיקת CAPRA-S                זיהתה 103 גברים בסיכון גבוה ואילו בדיקת Decipher זיהתה רק 49 גברים בסיכון גבוה, 19 מהם הלכו לעולמם עקב סרטן ערמונית. בדיקת Decipher מצאה כי 54 הגברים האחרים היו בסיכון נמוך, רק חולה אחד הלך לעולמו עקב סרטן ערמונית.

הבדיקה הצליחה להפחית את הסיכון של למעלה ממחצית מהגברים שזוהו כבעלי סיכון גבוה לפי CAPRA-S.

מניתוח רב-משתנים עלה כי שתי הבדיקות ניבאו באופן בלתי-תלוי את התמותה הספציפית לסרטן ערמונית, עם יחס סיכויים של 1.62 עם Decipher ו-1.22 עם CAPRA-2. עם זאת, שילוב שתי הבדיקות היה מדויק יותר מכל בדיקה בנפרד.

החוקרים מצאו כי כאשר הציגו לרופאים את המידע מהבדיקות הגנטיות, הנתונים הביאו לשינוי החלטות הטיפול. מדגם המחקר כלל 20 אורולוגים אונקולוגים מ-18 מרכזים רפואיים, שהתבקשו לסקור מקרים של 12 גברים שעברו כריתה רדיקאלית של הערמונית.

מהנתונים עולה כי לאחר חשיפת תוצאות הבדיקות הגנטיות, חל שינוי בהמלצות לטיפול ב-43% מהמקרים. ספציפית, במקרים בהם הומלץ על טיפול נוסף על-בסיס המידע הקליני והפתולוגי, ההמלצה השתנתה ממתן טיפול למעקב בלבד ב-31% מהחולים.

האורולוגים-אונקולוגים דיווחו כי תוצאות הבדיקות הגנטיות השפיעו על המלצותיהם ב-63% מהמקרים, וקבעו כי המידע היה בעל חשיבות קלינית ב-84% מהמקרים.

מתוך כנס 2013 Genitourinary Cancers Symposium (GUCS)

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה