גנטיקה

מחקר ה – RASTER: בדיקת ”ממפרינט” יכולה לצמצם מתן כימותרפיה בכמחצית מהנשים המאובחנות עם סרטן שד ראשוני (International Journal of Cancer)

סרטן שד

מחקר ה – RASTER , שארך כחמש שנים ובדק 427 נשים שאובחנו עם סרטן שד ראשוני מ-16 מרפאות קהילתיות בהולנד, הציג את הבדיקה הגנומית “ממפרינט” כבדיקה שתוצאותיה יכולות לקבוע באופן מדויק אילו נשים נמצאות בסיכון נמוך להישנות המחלה בעתיד, ולכן יכולות בבטחה לבחור שלא לעבור טיפולי כימותרפיה בשלב המוקדם של המחלה.

219 מטופלות, שהן כמחצית מהנשים שהשתתפו במחקר, סווגו לפי בדיקת ה”ממפרינט” תחת הקבוצה של  “סיכון נמוך”  לחזרת המחלה בעתיד. מרבית המטופלות בקבוצה זו (85%) בחרו שלא לעבור טיפול משלים בכימותרפיה. מבין מטופלות  אלו, 97% היו ללא חזרת מחלה לאחר חמש שנים. מבין 208 החולות שסווגו תחת הקטגוריה של  “סיכון גבוה” על ידי הבדיקה, 81% אחוזים בחרו לעבור טיפול כימותרפיה ו 91% מהן היו ללא חזרת מחלה לאחר חמש שנים של מעקב.

בנוסף, תוצאות המחקר מראות כי בדיקת ה “ממפרינט” זיהתה כ 30% יותר חולות ב”סיכון נמוך” מאשר השימוש  בפרמטרים הקליניים והפתולוגיים המסורתיים כגון: גודל הגידול, סוג הגידול, רמת ההתמיינות, גיל המטופלת, סטטוס הקולטנים ההורמונליים ומצב בלוטות הלימפה, המשמשים לעתים קרובות כמדדים לקביעת הסיכון להישנות המחלה בעתיד.

Accepted Article, doi: 10.1002/ijc.28082

בהודעה לתקשורת נמסר בנוסף כי:

 “תוצאות המחקר מראות באופן ברור כי בדיקת ה”ממפרינט” סיווגה בצורה מדויקת את המטופלות  לקטגוריות סיכון גבוה או נמוך להישנות המחלה בעתיד” אומרת פרופ’ לין, החוקרת הראשית במחקר. “תוצאות המחקר מאשרות את העובדה שאכן היה בטוח לוותר על הטיפול הכימותרפי לנשים שסווגו על ידי הבדיקה כסיכון נמוך ועדיין להישאר עם סיכויים מצוינים לכך שהמחלה לא תחזור בעתיד”.

ד”ר לריסה ריבו, אונקולוגית בכירה בבית החולים איכילוב על תוצאות המחקר: “תוצאות המחקר מצוינות ומחזקות את העובדה כי החולות שנמצאות ‘בסיכון נמוך’ לא צריכות טיפול כימותרפי, משום שהתוחלת שלהם טובה והסיכויים להישנות המחלה בעתיד נמוכים. ה’ממפרינט’ הינה בדיקה גנטית שיכולה לעזור באופן משמעותי לחולות, ולכן יש לה כל זכות להתקיים כמו כל בדיקה גנטית אחרת שקיימת היום ואין כל סיבה שלא להשתמש בה. מעבר לסיכון של אותן חולות להישנות המחלה בעתיד, הבדיקה גם מסווגת את סוג המחלה וזהו כלי חשוב בהבנת מהלך המחלה”.

דיוויד מקדונלד, מנכ”ל Agendia , החברה המפתחת של בדיקת ה”ממפרינט”: “מבין הבדיקות הגנומיות לסרטן השד, הזמינות כיום בצורה מסחרית, זהו המחקר הראשון והיחיד המציג תוצאות פרוספקטיביות של מטופלות שעשו בדיקה גנומית ושהיה מעקב אחר מהלך המחלה שלהן במשך 5 שנים. הבדיקה יכולה להינתן כמעט לכל החולות בשלבים המוקדמים של סרטן השד. כמו כן, תוצאות   בדיקת “ממפרינט” יעזרו לרופאים באופן ברור לסווג את כל המטופלות כבעלות סיכון גבוה או נמוך לחזרת המחלה בעתיד, ולבטל את חוסר הוודאות הקיים בקטגוריות מסוימות בתוצאות של בדיקות גנומיות אחרות לסרטן השד”.

בדיקת הממפרינט- בוחנת אם הסיכון האישי להישנות הסרטן הינו גבוה או נמוך באמצעות סריקה של 70 גנים שנמצאו קשורים ביצירה ובהתפתחות הגרורות. תוצאות הבדיקה מאפשרות למטופלת ולרופא להחליט אם יש צורך בכימותרפיה או לא. הבדיקה מתבצעת תוך שימוש בטכנולוגיית שבב ייחודית על דגימה מרקמת גידול שקועה בפארפין הנלקחת לאחר הניתוח ונשלחת למעבדה קלינית בהולנד.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה