גנטיקה

האם מתחים הקשורים במקום העבודה מעלים את הסיכון להתפתחות מחלות ממאירות? (BMJ)

במאמר חדש שפורסם בכתב העת BMJ מדווחים חוקרים על תוצאות סקירה בינלאומית, ממנה עולה כי אין קשר בין מתחים הקשורים במקום העבודה ובין מספר סוגי מחלות ממאירות נפוצות. צוות החוקרים הבינלאומי מצא כי לא סביר כי מתחים בעבודה מעלים את הסיכון להתפתחות ממאירות של המעי הגס, הריאה, השד או הערמונית. כמו כן, לא זוהתה עליה בסיכון הכולל למחלות ממאירות.

החוקרים כותבים כי כ-90% מהממאירויות נקשרו עם גורמי סביבה ואורחות חיים, אך העדויות בנוגע לקשר עם גורמים אחרים, כולל גורמים פסיכוסוציאליים, אינן חד-משמעיות. עם זאת, ייתכן כי גורםפסיכוסוציאלי אחד,מתחים בעבודה, משחק תפקיד בהתפתחות ממאירויות.

התגובה הפיזיולוגית למתחים מתאפיינת בהגברת ההפרשה של הורמוני היפופיזה והיפותלמוס. סמני דחק אלו מעוררים ומתחזקים את התגובה הדלקתית הכרונית, המשחקת תפקיד בעידוד והתקדמות ממאירויות.

במטרה לקבוע אם קיים קשר בין מתחים במקום העבודה ובין הסיכון למחלות ממאירות, החוקרים ערכו מטה-אנליזה של נתונים שנאספו מ-12 מחקרים אירופאיים פרוספקטיביים. המחקרים נערכו בדנמרק, פינלנד, צרפת, הולנד, שבדיה ובריטניה, בין השנים 1985-2008, וכללו למעלה מ-116,000 משתתפים.

בסקירה, משתתפים שאובחנו עם ממאירות לפני המחקר הוצאו מהמחקר, וכך גם אלו שאובחנו במהלך השנה הראשונה למעקב.

עבור המשתתפים בסקירה, נתונים מלאים היו זמינים אודות מתחים בעבודה, גיל, מין, מצב סוציו-אקונומי, מדד  מסת גוף, הרגלי עישון, צריכת אלכוהול והיארעות ממאירות. בתחילת המחקר, המשתתפים היו בגילאי 17-70 שנים.במדגםזה, 5,765 משתתפים פיתחו ממאירות מסוג מסוים במהלך מעקב ממוצע של 12 שנים (522  פיתחו סרטן מעי גס ורקטום, 374 פיתחו סרטן ריאות, 1010 פיתחו סרטן שד ו-865 פיתחו סרטן ערמונית).

בכל המחקרים שנכללו בסקירה, מתחים פסיכוסוציאליים במקום העבודה הוגדרו כמתחים בעבודה. שאלות משאלונים תקפים, דוגמת Job Content Questionnaire and Demand-Control Questionnaire, שימשו להערכת המתחים בעבודה.

החוקרים מצאו כי לאחר תקנון לגיל ומין, לא זוהה קשר בין מתחים בעבודה ובין הסיכון הכולל למחלות ממאירות (יחס סיכון לכל ממאירות של 0.95). כמו כן, לא זוהה קשר לאחר תקנון רב-משתנים (יחס סיכון של 0.97).הקשר היה דומה בסקירה שכללה ממאירויות עוריות, שאינן מלנומה, ובסקירה שלא כללה ממאירויות אלו.

החוקרים מצאו כי אין קשר בין מתחים בעבודה ובין הסיכון לסרטן מעי גס ורקטום (יחס סיכון של 1.16), סרטן ריאות (יחס סיכון של 1.17), סרטן שד (יחס סיכון של 0.97) או סרטן ערמונית (יחס סיכון של 0.86). לפיכך, אין עדויות ברורות המדגימות קשר בין מתחים בעבודה ובין הסיכון למחלות ממאירות.

BMJ. Published online February 7, 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה