גנטיקה

מחלת לב היא גורם סיכון בלתי תלוי להפרעה קוגנטיבית בנשים (JAMA Neurology )

ע”פ מחקר חדש מ-JAMA Neurology מחלת לב היא גורם סיכון בלתי תלוי להפרעה קוגנטיבית, כאשר הקשר היה חזק יותר בקרב נשים.

מטרת המחקר הייתה לבחון את הקשר בין מחלת לב להפרעות קוגנטיביות עם וללא פגיעה מלאה או חלקית בזכרון (MCI) .  ההשערה הייתה שפגיעה קוגנטיבית ללא איבוד זכרון מלא או חלקי מהווה סמן מוקדם לאלצהיימר על רקע ווסקולרי ודמנציות שאינן של אלצהיימר, על רקע אתיולוגיה ווסקולרית.

המחקר היה פרוספקטיבי, מבוסס אוכלוסיה, עם חציון מעקב של 4 שנים, והתקיים במחוז אולמסטד במיניסוטה ארה”ב.

השתתפו במחקר 2,719 איש שהוערכו בתחילת המחקר ולאחר מכן מידי 15 חודש תוך שימוש במדד להערכת דמנציה, הערכה נוירולוגית, ומבחן נוירופיסכולוגי. האבחנה של תפקוד קוגנטיבי נורמלי, MCI , או דמנציה נקבעה באמצעות קונצנזוס בין החוקרים. מחלת לב בזמן הבסיס הוערכה על בסיס התיקים הרפואיים של המשתתפים. יעדי המחקר המרכזיים היו MCI , הפרעה קוגנטיבית עם פגיעה מלאה או חלקית בזכרון (AMCI) , הפרעה קוגנטיבית ללא פגיעה בזכרון (naMCI) .

מבין 1450 המשתתפים ללא MCI או דמנציה בתחילת המחקר, 366 פיתחו MCI . מחלת לב הייתה קשורה עם סיכון מוגבר ל-naMCI עם סיכון יחסי של 1.77 (בטווח בר סמך של בין 1.16-2.72) .

עם זאת, הקשר היה שונה בניתוח לפי מין (p=0.02 עבור האינטרקציה) .

מחלת לב היתה קשורה עם סיכון יחסי של 3.07 ל-naMCI בנשים (ברווח בר סמך של 1.58-5.99 ) , אך לא לגברים (סיכון יחסי של 1.16 ברווח בר זמך של 0.68-1.99 ).

מחלת לב לא הייתה קשורה לאף סוג של MCI עם, או ללא aMCI .

החוקרים מסכמים כי מחלת לב היא גורם סיכון בלתי תלוי ל- naMCI בנשים. מניעה וניהול של מחלת הלב וגורמי סיכון ווסקולרים עשויים להפחית לדעתם את הסיכון להתפתחות naMCI

JAMA Neurol. 2013;():1-9. doi:10.1001/jamaneurol.2013.607

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה