גנטיקה

ההשפעה של קנאביס על הסיכון לאירועים מוחיים בצעירים (Stroke)

הסיכון להופעת אירועים מוחיים על-רקע שימוש בקנאביס אינו רק מיתוס, מתוצאות סקירה חדשה שפורסמו במהדורת פברואר של כתב העת Stroke, עולה כי קנאביס הינו אחד מגורמי הסיכון לאירועים מוחיים איסכמיים.

החוקרים מדווחים כי ישנם 59 דיווחי מקרים אודות אירועים מוחיים על-רקע שימוש בקנאביס (גיל ממוצע של 33 שנים). מרבית המקרים היו בגברים (פי 4.9 יותר בגברים). מבין 59 המקרים, 49 סווגו כאירועים מוחיים, חמישה הוגדרו כהתקפים מוחיים חולפים ומקרה אחד סווג כאירוע מוחי המורגי; בארבעה חולים, עלה חשד לאבחנה של אירוע מוחי, אך ללא אישור מאחר ולא בוצעה בדיקת הדמיה.

הם מוסיפים כי במקרים רבים נראה כי אירועים מוחיים אירעו בזמן עישון הסם, או בתוך חצי שעה מעישון קנאביס, בדומה למחקר נוסף שהדגים כי קנאביס מעלה את הסיכון לאוטם לבבי בשיעור של פי 4.8 במהלך השעה לאחר השימוש בו.

החוקרים מזהירים עם זאת כי הקשר בין אירועים מוחיים וקנאביס הוא מורכב ויש לקחת בחשבון גורמים אפשריים אחרים, כולל גורמים דוגמת פעילות מינית או צריכת אלכוהול נלווית. עוד ייתכן כי ישנה נטייה גנטית להתפתחות אירועים מוחיים עם שימוש בקנאביס, אך דרושים מחקרים נוספים בנושא.

החוקרים משערים כי פחות מ-10% מהאירועים המוחיים מופיעים באנשים מתחת לגיל 45. אירועים מוחיים אלו לרוב נובע מתסחיף לבבי או דיסקציה של עורקי הצוואר. כ-30-60% מהאירועים המוחיים בקבוצת גיל זו הם מסיבה לא-ידועה. אך בחלק גדול מהמקרים הללו, הפרוצדורות האבחנתיות הטובות ביותר עדיין לא נקבעו.

באשר למנגנון, נראה כי קנאביס מלווה בהיצרויות תוך-מוחיות מרובות, העלולות להוביל לאירועים מוחיים. היצרויות אלו זוהו באנשים המשתמשים במעשני קנאביס באופן קבוע וכאשר הם הפסיקו לעשן ההיצרויות נעלמו. עדיין לא ידוע כיצד קנאביס גורם להיצרויות אלו ודרושים מחקרים נוספים לשם כך.

לאור ממצאי הסקירה, החוקרים ממליצים להתייחס לקנאביס כאל גורם מזיק ומשערים כי ישנה תת-הערכה בנוגע לסיכון לאירועים מוחיים עקב קנאביס. במטרה לאשר את הקשר הנ”ל, דרוש מחקר אפידמיולוגי לקביעת ההיארעות של היצרויות תוך-מוחיות מרובות  באוכלוסייה הכללית ובאוכלוסיית המשתמשים בקנאביס.

Stroke. 2013;44:1-6. Published online December 27, 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה