גנטיקה

כדאי להיות אופטימיים: נמצא קשר בין אופטימיות לבין ריכוז גבוה של נוגדי חמצון בסרום (Psychosomatic Medicine J)

אנשים אופטימייםבגיל המעבר נהנים מרמות גבוהות יותר של נוגדי חמצון (אנטיאוקסידנטים)בסרום, מאשר חברי קבוצת השווים שלהם שהיו פסימיים יותר, כך לפי מחקר חדש שנערך באוניברסיטת הרווארד. המחקר מצא כי ככל שהאדם היה אופטימי יותר, כך היתה עלהאצלו ריכוז הקרטנואידים בסרום. הקשר בין בריאות הגוף והנפש נסקר לא אחת מההיבט השלילי, של השפעת מצבים של חרדה ודכאון על הרעה במצב הבריאות, אך לדברי החוקרים, לא מספיק מחקרים עוסקים בקשר בין מצב פסיכולוגי חיובי והתפקוד הגופני.

הקשר בין האופטימיזם לריכוזי נוגדי החמצון הוערך ב-982 גברים ונשים שהשתתפו במחקר Midlife in the United States, שנערך בין הנשים 1994-2005 ובדק אילו גורמים משפיעים על מצבם הנפשי והגופני של גברים ונשים עם ההתבגרות והגיל. המדדים שנבדקו היו אופטימיות (לפי דיווח אישי, וכן לפי מבדק Life Orientation), וריכוזים בסרום של 9 נוגדי חמצון שונים (קרטנואידים וויטמין E). ניתוח הממצאים אפשר להעריך את הקשר בין שניהם במודל שהותאם לפי דמוגרפיה, מצב בריאותי והתנהגות בריאותית.

החוקרים מצאו כי ככל שעלתה רמת האופטימיות, ריכוזי הקרטנואידים עלו ב-3-13% במודלים שהותאמו לפי גיל.  לאופטימיות היה כאמור קשר לרמות גבוהות יותר של קרטנואידים בסרום,  קשר שהוסבר לפחות באופן חלקי בשל הדיאטה (צריכה של פירות וירקות) של המשתתפים והמנעות מעישון. עם זאת, לא ניתן לקבוע מהי הכיווניות של הקשר הזה, כלומר, אם אדם אופטימי יהיה נכון יותר לנהל אורח חיים בריא, המשפיע על העליה בריכוז נוגדי החמצון בסרום, או שמא הרמות הגבוהות של נוגדי החמצון בסרום הן אלה שקשורות ומשפיעות על אורח חיים פעיל ובריא יותר המביא לאופטימיות.

לתקציר המחקר

Psychosomatic Medicine , January 2013 vol. 75 no. 1 2-10

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה