גנטיקה

עישון סיגריות והסיכון למחלת מעי דלקתית בנשים (Am J Gastroenterol)

במאמר שפורסם בכתב העת American Journal of Gastroenterology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה קשר בין עישון בהווה ובין סיכון מוגבר למחלת קרוהן, אך לא ל-UC (Ulcerative Colitis). מנגד, עישון בעבר מלווה בסיכון מוגבר ל-UC, הנותר למשך כעשרים שנים לאחר הפסקת עישון.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אין נתונים רבים אודות ההשפעה ארוכת הטווח של עישון סיגריות, בעיקר הפסקת עישון, על הסיכון למחלת קרוהן ו-UC. כעת הם ערכו מחקר פרוספקטיבי שכלל קרוב ל-230,000 נשים ממחקר NHS (Nurses’ Health Study) ו-NHS II (Nurses’ Health Study II).

החוקרים אספו נתונים מעודכנים אודות הרגלי עישון, גורמי סיכון אחרים ואבחנה של CD ו-UC, שאושרה מסקירת רשומות רפואיות.

במהלך 32 שנים במחקר NHS ו-18 שנים במחקר NHS II, תועדו 336 מקרים חדשים של מחלת קרוהן ו-400 מקרים חדשים של UC. בהשוואה לאלו שלא עישנו מעולם, יחס הסיכון למחלת קרוהן עמד על 1.90 במעשנים בהווה עמד על 1.35 במעשנים בעבר. עליה במספר שנות החפיסה לוותה בעליה בסיכון למחלת קרוהן (p<0.0001), בעוד שהפסקת עישון לוותה בהפחתת הסיכון.

מנגד, יחס הסיכון למחלת קרוהן עמד על 0.86 במעשנים בהווה ועל 1.56 במעשנים בעבר. הסיכון ל-UC עלה משמעותית בתוך 2-5 שנים מהפסקת עישון, עם יחס סיכון של 3.06, ונותר מוגבר לאורך למעלה מעשרים שנים.

לסיכום, מתוצאות המחקר עולה כי עישון בהווה מלווה בסיכון מוגבר למחלת קרוהן, ואילו עישון בעבר מלווה בסיכון מוגבר במשך למעלה משני עשורים ל-UC.

Am J Gastroenterol. 2012;107(9):1399-1406

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה