גנטיקה

מה בין חסר וויטמין D בהיריון ובין משקל הלידה? (J Clin Endocrinol Metabol)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism עולה קשר הדוק בין רמות וויטמין D בשלב מוקדם במהלך ההיריון ובין משקל התינוק בלידה, היקף הראש ומדד פונדרל, אך לא עם גדילת השלייה, בתינוקות שנולדו במועד.

החוקרים בחנו את רמות וויטמין D (25(OH)D להערכת הקשר בין רמות וויטמין D בדם האם ובין משקל היילוד והשליה.

המחקר כלל אימהות שלקחו חלק בפרויקט Collaborative Perinatal Project, מדגם תצפיתי שנערך ב-12 מרכזים רפואיים בארצות הברית בין 1959-1965.

רמת וויטמין D עמדה בממוצע על 51.3 ננומול לליטר. ב-34.8% מהנשים הרמות עמדו על מתחת ל-37.5 ננומול לליטר וב-55.9% מהנשים עמדו על מתחת ל-50 ננומול לליטר. ההיארעות של תינוקות שהיו קטנים לגיל ההיריון הייתה גבוהה.

מניתוח הנתונים עלה כי בנשים עם רמות וויטמין D של 37.5 ננומול לליטר ומעלה, משקל הלידה של התינוקות היה גדול יותר, וכך גם היקף הראש ומדד פונדרל, בהשוואה לאלו עם רמות וויטמין D נמוכות מ-37.5 ננומול לליטר, אך ללא הבדל במשקל השליה והיחס בין משקל השליה והעובר.

ההבדל במשקל הלידה ובהיקף הראש בנוכחות חסר וויטמין D נותר גם לאחר תקנון לטרימסטר בו  נלקחה בדיקת הדגם, מוצא האם, מדד מסת גוף לפני ההיריון, גובה, עישון, עונה ואתר המחקר.

החוקרים זיהו קשר לא-לינארי בין רמות וויטמין D ובין משקל הלידה והיקף הראש. משקל הלידה עלה ב-3.6 גרם והיקף הראש עלה ב-0.010 סנטימטרים לכל עליה של 1 ננומול לליטר ברמות וויטמין D באם עד ל-37.5 ננומול לליטר, ולאחר מכן נרשמה התייצבות.

החוקרים לא זיהו קשר בין רמות וויטמין D ובין מדד פונדרל, משקל השליה, או היחס בין משקל העובר והשלייה.

הערכת רמות וויטמין D בטרימסטר השלישי השפיעו על הקשר בין רמות וויטמין D באם ובין הסיכון ללידת תינוק קטן לגיל ההיריון (p<0.05).

לאחר תקנון למוצא האם, מדד מסת גוף לפני ההיריון, גובה, עישון, עונה ואתר המחקר, החוקרים מצאו כי רמות וויטמין D של 37.5 ננומול לליטר ומעלה בטרימסטר הראשון לוו בסיכון נמוך בכמחצית ללידת תינוק קטן לגיל ההיריון, בהשוואה לרמות נמוכות מ-37.5 ננומול לליטר.

כל עליה של סטיית תקן אחת ברמות וויטמין D הפחיתה את הסיכון ללידת תינוק קטן לגיל ההיריון בשיעור של 34%. החוקרים לא זיהו עדות לקשר לא-ליניארי ולא זוהה קשר בין רמות וויטמין D בטרימסטר השני ובין לידת תינוק קטן לגיל ההיריון.

החוקרים קוראים לערוך מחקרים נוספים בנושא.

J Clin Endocrinol Metabol. Published online November 16, 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה