גנטיקה

עצימות הפעילות הגופנית משמעותית יותר מכמות הפעילות בהשפעתה על התפקוד הקוגניטיבי (Transl Psychiatry)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Translational Psychiatry עולה כי עצימות הפעילות הגופנית חשובה מכמות הפעילות בשמירה על התפקוד הקוגניטיבי בקשישים.

מדגם המחקר כלל למעלה מ-200 מבוגרים ומצא כי במשתתפים עם רמת עצימות הפעילות הגבוהה ביותר נרשמו מדדים גבוהים יותר משמעותית במספר מבחנים להערכת התפקוד הקוגניטיבי, כולל זיכרון עבודה, בהשוואה לאלו עם העצימות הנמוכה ביותר של פעילות גופנית.

למרות שזוהה קשר בין סך הפעילות ושיפור התפקוד במספר מבחנים קוגניטיביים, קשרים אלו לא היו משמעותיים לאחר תקנון למספר ערפלנים. מומחים בתחום מסבירים כי זהו המחקר הראשון המדווח על קשר בין הערכת עצימות הפעילות הגופנית והתפקוד הקוגניטיבי.

החוקרים מציינים כי למרות שמחקרים רבים הדגימו קשר חיובי בין פעילות גופנית ובין התפקוד הקוגניטיבי, מרביתם התבססו על שאלונים עצמיים או סקרים ולכן ייתכנו הטיות רבות.

מחקר AIBL (Australian Imaging, Biomarkers, and Lifestyle ) נועד להעריך מחלת אלצהיימר וכלל 1112 משתתפים מעל גיל 60. בתת המחקר בחנו החוקרים 217 משתתפים במחקר AIBL שהיו בגילאי 60-89 שנים (גיל ממוצע של 69.5 שנים).

מתנדבים אלו ענדו מוניטור אקטיגרפיה על היד למשך שבעה ימים. לאחר מכן הם סווגו לשלישונים על בסיס עצימות הפעילות הגופנית.  כל המשתתפים עברו הערכות נוירו-פסיכולוגיות רבות בתחילת המחקר ובתומו.

מדדים אלו כללו את מבחן זכירת ספרות במדד Wechsler Adult Intelligence Scale להערכת הקשב והריכוז, משימת קידוד ספרות להערכת זיכרון עבודה, משימת COWAT (Controlled Oral Word Association Task ) למדידת שטף דיבור ועותק RCFT (Rey Complex Figure Test ) ומשימות זיכרון במשך שלושים דקות.

מהתוצאות עולה כי רמות פעילות גבוהות יותר לפי מדדי אקטיגרפיה היו קשורות בקשר משמעותי עם תפקוד טוב יותר במשימת קידוד ספרות, משימת שליפה ומדד RCFT (p<0.05 ). עם זאת, קשרים אלו לא נותרו מובהקים סטטיסטית לאחר תקנון לערפלנים אפשריים.

לאחר תקנון לגורמים דוגמת גיל, מין, אלל Apolipoprotein E ומדד מסת גוף, זוהה קשר מובהק בין רמת שיא הפעילות/עצימות הפעילות הגופנית ובין מדדים חיוביים במבחנים הקוגניטיביים.

בנוסף, במשתתפים בשליש העליון של עצימות הפעילות הגופנית נרשמו מדדים גבוהים ב-21% במבחני RCFT , מדדים גבוהים ב-9% בזכירת ספרות וקידוד ספירות ומדדים גבוהים ב-6% במשימת RCFT , בהשוואה לשליש התחתון.

החוקרים קוראים לערוך מחקרים נוספים במטרה לבסס את העצימות האופטימאלית של פעילות גופנית להשגת התועלת המקסימאלית לתפקוד הקוגניטיבי.

Transl Psychiatry. Published online November 20, 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה