גנטיקה

מה בין שתיית חלב בילדות ובין שיווי המשקל בגיל מבוגר? (Age Ageing)

במהדורת נובמבר של כתב העת Age and Ageing מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה קשר בין שתיית חלב  במהלך הילדות ובין שיפור שיווי המשקל והיציבה בגיל מבוגר.

החוקרים מבריטניה מצאו כי שתיית כוס חלב ביום במהלך הילדות קשורה בהליכה מהירה יותר בהיקף של 5% וירידה של 25% בסיכון לבעיות בשיווי משקל בגיל מבוגר. לדבריהם, נראה כי גודל ההשפעה קטן, אך הבדלים עדינים ביכולת הגופנית עשויים להשפיע משמעותית על הפעילות היומיומית.

החוקרים מסבירים כי מחקרים קודמים מצאו כי לצריכת חלב ומוצרי חלב בילדות ובבגרות השפעה חיובית על המצב הבריאותי, דוגמת הפחתת הסיכון למחלות לב וכלי דם.

במטרה לבחון את ההשפעה של צריכה במהלך תקופת הילדות של חלב, חלבונים, סידן ושומן על התפקוד והניידות, החוקרים אספו נתונים תזונתיים מהמדגם הפרוספקטיבי Boyd Orr (405 משתתפים) שהחל בשנות השלושים של המאה הקודמת והמחקר Caerphilly Prospective Study (1195 חולים).

הגברים שכעת הם בגילאי 63-86 שנים עברו סדרה של פעילויות, והתוצאות נבחנו באמצעות מודל המתוקן לגיל, מין, מרכז, מצב סוציו-אקונומי, צריכה אנרגטית, מדד מסת גוף ומחלות רקע.

מהתוצאות עולה כי צריכה גבוהה יותר של חלב בילדות לוותה בעליה של 5% בזמני הליכה מהירה במדגם Boyd Orr וכן ירידה של 25% בסיכון להפרעה בשיווי משקל (יחס סיכויים של 0.75) לאחר תקנון למצב סוציו-אקונומי, מדד מסת גוף בבגרות, צריכה אנרגטית ומחלות רקע.

החוקרים זיהו קורלציה בין זמני הליכה מהירה ובין צריכה אנרגטית מוגברת של סידן ושומן, בעוד שצריכת חלבונים מוגברת לוותה בירידה של 29% בסיכון להפרעה בשיווי משקל . הם גם מצאו כי קשר חיובי בין צריכת חלבונים בבגרות ובין זמני הליכה, ממצא המדגיש את התועלת של הרגלים בריאים לאורך החיים.

לסיכום, ממצאי המחקר מעידים כי התועלת של צריכת חלב על המצב הבריאותי של אנשים מבוגרים עשויה לנבוע כבר מצריכת חלב בתקופת הילדות. הם מזהירים מפני כל המלצה בנושא צריכה לקחת בחשבון את ההשפעות המזיקות האפשריות של חלב, דוגמת הקשר האפשרי בין סידן ובין סרטן ערמונית.

Age Ageing. 2012;41:776-784

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה