גנטיקה

פוטנציאל ההתמכרות לאופיואידים נמוך מהמצופה (Addiction)

פחות מ-5% מהחולים המטופלים בתרופות נרקוטיות להקלה על כאב כרוני מפתחים התמכרות לתרופות, כך עולה מסקירה סיסטמית חדשה, שתוצאותיה פורסמו בכתב העת Addiction.

מהממצאים עולה כי החשש בנוגע לסיכון להתמכרות למשככי כאבים הנמכרים עם מרשם רופא, עשוי להיות נמוך מהצפוי. במידה ומדובר בחולה ללא היסטוריה של התמכרות וללא הפרעה פסיכיאטרית מג’ורית, תרופות נרקוטיות הן יחסית בטוחות, כל עוד הרופא המטפל אינו מפריז במינון ובוחר בתרופה הנכונה.

מחקר שפורסם לאחרונה מצא כי מספר החולים המאובחנים עם הפרעת שימוש בחומרים עלה ב-70% משנת 2001 עד שנת 2009, ורופאים חושדים כי האשם הוא בעליה בפופולאריות של משככי כאבים הנמכרים עם מרשם רופא.

החוקרים אספו תוצאות מ-17 מחקרים שכללו למעלה מ-88,000 משתתפים. כל החולים קיבלו מרשם לטיפול באופיואידים להקלה על כאב כרוני, וכמעט כולם סבלו מכאבים שאינם על-רקע מחלה ממארת.

בעשרה מחקרים, חולים נטלו משככי כאבים למשך תקופה של שלושה חודשים עד שבע שנים, בעוד שבמחקר אחד נכללו חולים עם טיפול קצר-טווח של מספר ימים ויתר המחקרים לא דיווחו על משך הטיפול בתרופות.

משילוב הנתונים עולה כי 4.5% מהחולים פיתחו תלות במשככי כאבים. מדובר באחוז נמוך לדברי החוקרים, אך מומחים אחרים מדגישים כי היה קיים הבדל גדול בשיעורי התלות בכל מחקר, עם שיעורים שנעו בין 0% עד 31%.

מהסקירה עלה כי מבין שלושת המחקרים שכללו מידע אודות שימוש לרעה בחומרים, בחולים עם היסטוריה של שימוש בסמים נרשם סיכוי גבוה יותר להתפתחות התמכרות למשככי כאבים, הנמכרים עם מרשם רופא.

החוקרים כותבים כי קיים סיכון להתמכרות, אך הוא אינו מאוד גבוה. במידה ובוחרים בקבוק גדול של פרקוסט לחולה עם היסטוריה של התמכרויות, שייתכן ומשתמש בקוקאין או מריחואנה באותה עת, אזי הוא בסיכון הרבה יותר גבוה לפתח התמכרות למשככי הכאבים. הבנת המצב עשויה לסייע לרופאים לשפוט ולהחליט אילו חולים פגיעים ועשויים לפתח התמכרות .

Addiction, 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה