גנטיקה

סיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם בנשים עם היסטוריה של לידת מת והפלות חוזרות (מתוך כנס ה-AHA)

מהמחקר הגדול ביותר עד-כה לבחון טרשת עורקים לאחר אובדן הריון (בין אם בצורת הפלה או בצורת לידת מת), הדגים קשר משמעותי בין סיבוכים אלו בהיריון ובין אוטמים לבביים, אירועים מוחיים ויתר לחץ דם רנו-וסקולארי. החוקרים דיווחו על ממצאי מחקר העוקבה אחר מיליון נשים בדנמרק במהלך הכנס המדעי מטעם ה-American Heart Association.

הקשר הבולט ביותר היה בנשים צעירות ועם לידות-מת. באשר להפלות, זוהה קשר מנה-תגובה, כאשר ככל שאישה הפילה מספר רב יותר של פעמים, כך הסיכון היה גדול יותר. בנשים עם ארבע הפלות , או יותר, או לידת-מת בעבר, נרשמה עליה של כמעט פי שתיים בסיכון לשלושת יעדי הסיום העיקריים של טרשת עורקים (אוטם לבבי, אירוע מוחי או יתר לחץ דם רנו-וסקולארי).

החוקרים בחנו עוקבה של נשים מעל גיל 12 שנים בתקופת המחקר, שנעה בין 1997-2008. נשים אלו ילדו בעבר תינוק חי יחיד, או שהתמודדו עם לידת-מת או הפלה. הם עקבו אחר נשים אלו אחר הופעת אוטמים לבביים, אוטמים מוחיים, או יתר לחץ דם רנו-וסקולארי, כולם הוגדרו כאבחנות בשחרור והתבססו על IRR (Incident Rate Ratio) למעקב ממוצע של 15 שנים.

החוקרים תקננו את הנתונים לתקופה הקלנדרית, הגיל בהווה ומספר לידות-חי, ובתת-קבוצה של המדגם הצליחו לאסוף גם מידע אודות עישון והשימוש בתרופות להפחתת רמות השומנים בדם ותרופות לאיזון לחץ דם.

מדגם המחקר כלל למעלה ממיליון נשים, מהן כ-840,000 חוו לידת-חי בלבד. מבין אלו לאחר הפלה או לאחר לידת-מת, כ-150,000 סבלו מהפלה אחת, 28,000 עברו שתי הפלות, ו-5,000 איבדו שלושה הריונות; כ-2,400 נשים הפילו ארבע פעמים, או יותר, ובכ-8,000 תועד לפחות אירוע אחד של לידת עובר מת.

במהלך תקופת המחקר תועדו ,2,800 אוטמים לבביים, כ-,4000 אוטמים מוחיים וכ-1,200 מקרים של לידת מת. לאור ההיסטוריה של כל הפלה, הקשר היה מתון יותר, אם כי מובהק מאוד עבור שלוש תוצאי הסיום, וזוהה קשר מנה-תגובה, שהיה בולט גם לאחר תקנון לערפלנים אחרים עישון וסוכרת. הסיכון הכרוך בהפלות היה הגבוה ביותר בקרב נשים צעירות.

ממצאי המחקר מרמזים לגורם משותף הקשור בין אובדן הריון ובין טרשת עורקים.

מתוך כנס ה-AHA

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה