גנטיקה

חשיפה ממושכת למזהמים בלתי-נראים עלולה לפגוע בתפקוד האנדותל (J Am Coll Cardiol)

חשיפה ממושכת לזיהום אוויר, בצורת חלקיקי חומר, מלווה בהפחתת תפקוד האנדותל בעורק הברכיאלי, כך עולה מתוצאות מחקר MESA (Multi-Ethnic Study of Atherosclerosis). מדובר בנתונים האפימדיולוגיים הראשונים המתעדים ממצא זה, כך לפי המאמר שפורסם בכתב העת Journal of the American College of Cardiology.

החוקרים סבורים כי ממצאי המחקר עשויים לספק רמזים לאופן ההשפעה של חשיפה ארוכת-טווח לחלקיקים קטנים על השינויים בתפקוד האנדותל, העשויים מצידם לספק הסבר חלקי לסיכון לאירועים קרדיווסקולאריים שנקשר בעבר עם חשיפה לזיהום אוויר.

במחקר החתך מדדו החוקרים את הרחבת כלי הדם עקב זרימה (FMD או Flow-Mediated Dilation) של העורק הברכיאלי באמצעות בדיקת אולטרה-סאונד בבדיקה הראשונית של 3040 משתתפים במחקר MESA בשנים 2000-2002. הם בחנו את הנתונים אל מול ריכוזי PM2.5 לשנת 2000.

החוקרים מסבירים כי הם הניחו כי זיהום האוויר בשנת 2000 הקביל פחות או יותר לרמתו בשנים אחרות, ושנת 2000 הייתה נוחה לבחירה מאחר וקודם לכן לא נערכה עבודה מקיפה לניטור PM2.5.

ממוצע שנתי של PM2.5 שהיה גבוה ב-3 מיקרוגרם לממ”ק לווה בירידה משמעותית של 0.3% ב-FMD. עם זאת, לא זוהה קשר בין מדדי FMD ובין השונות בטווח הקצר במדדי PM2.5.

המסר של המחקר הוא שישנן עדויות אפידמיולוגיות המצביעות על השפעה על מחלות לב וכלי דם עקב PM2.5, וקיימת תעלומה בכל הנוגע למעבר מחשיפה לזיהום אוויר להופעת אירועים קרדיווסקולאריים. הממצא המעיד על פגיעה בתפקוד האנדותל רק מאשר את המסלול המחבר בין השניים.

מדובר באחד המחקרים הגדולים להערכת הקשר בין חשיפה לזיהום אוויר ובין סיבוכים קרדיווסקולאריים, והממצאים תומכים בטענות קודמות לפיהן נשים רגישות יותר לנזקי זיהום אוויר, וכן מצביעים על קבוצות אחרות בסיכון, כולל לא-מעשנים, צעירים וחולים הסובלים מיתר לחץ דם.

J Am Coll Cardiol 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה