גנטיקה

חסר ויטמין D ומאפיינים פסיכוטיים במתבגרים עם מחלות פסיכיאטריות (BMC Psychiatry)

בכתב העת BMC Psychiatry פורסמו תוצאות מחקר חדש מהן עולה קשר בין חסר וויטמין D במתבגרים עם מחלות פסיכיאטריות ובין הופעת תסמינים פסיכוטיים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי חסר וויטמין D הינה מגיפה בימינו, בעיקר בבני מיעוטים. ויטמין D הינו מרכיב חיוני לא רק לבריאות העצם אלא גם להתפתחות תקינה של המוח.  רמות נמוכות של וויטמין D מלוות בדיכאון, הפרעה אפקטיבית עונתית וסכיזופרניה במבוגרים, אך אין מידע רב אודות ההשפעות של חסר וויטמין D על הבריאות הנפשית בילדים.

מדגם המחקר כלל 104 מתבגרים שפנו לטיפול נפשי חד במהלך תקופה של 16 חודשים. החוקרים בחנו את רמות וויטמין D ואת הקשר בין רמות 25-OH Vitamin D ובין דרגת החומרה של המחלה, שהוגדרה בנוכחות מאפיינים פסיכוטיים.

החוקרים מצאו כי שכיחות חסר ויטמין D (רמות נמוכות מ-20 ננוגרם למ”ל) עמדה על 34% מהמשתתפים; רמות לא-מספקות של הוויטמין (20-30 ננוגרם למ”ל) זוהו ב-38%, כאשר ביתר 28% המשתתפים רמות הוויטמין היו בטווח התקין. במתבגרים עם מאפיינים פסיכוטיים נרשמו רמות ויטמין D נמוכות יותר (20.4 ננוגרם למ”ל, בהשוואה ל-24.7 ננוגרם למ”ל, p=0.04).

הקשר בין חסר וויטמין D ובין מאפיינים פסיכוטיים היה משמעותי (יחס סיכויים של 3.5, p<0.009). גזע זוהה כגורם הקשור באופן מובהק עם חסר ויטמין D וקשור באופן בלתי-תלוי עם פסיכוזה באסייאתים, בהשוואה ללבנים (יחס סיכויים של 3.8, p<0.04). גזע לא נותר קשור עוד עם פסיכוזה כאשר החוקרים לקחו בחשבון את רמות וויטמין D.

החוקרים כותבים כי חסר וויטמין D ורמות לא-מספקות של הוויטמין הן נפוצות מאוד במתבגרים עם מחלות פסיכיאטריות חמורות. הקשר הראשוני שזוהה בין חסר וויטמין D ובין נוכחות מאפיינים פסיכוטיים דורש בירור נוסף, בכדי לקבוע אם חסר וויטמין D הינו מתווך של חומרת המחלה או תוצאה של חומרת המחלה.

BMC Psychiatry. 2012;12(38)

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה