גנטיקה

הערכת הסיכון למחלות ממאירות עקב שתיית אלכוהול במידה קלה (מתוך כנס ESMO)

במסגרת כנס European Society for Medical Oncology Congress הוצגו תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי הקשר בין צריכת אלכוהול קלה-עד-מתונה ובין סיכון מוגבר למחלות ממאירות, עשוי לנבוע ברובו מתת-דיווח.

מחקר עוקבה אמריקאי גדול מצא כי חלק גדול מהסיכון המוגבר לממאירות בקרב אלו השותים אלכוהול בכמות קטנה-עד-בינונית קשור בדיווח שגוי שמוסרים המשיבים בנוגע להרגלי השתייה שלהם.

לדברי החוקרים, יש עדויות לפיהן צריכת אלכוהול רבה מלווה בסיכון מוגבר למספר סוגי מחלות ממאירות. עם זאת, החשיבות של שתיית אלכוהול מעטה עד בינונית היא פחות ברורה ותוצאות המחקרים בנושא סותרות.

מטה-אנליזה שפורסמה לאחרונה וכללה 113 מחקרים להערכת הקשר בין שתיית אלכוהול מעטה ובין הסיכון לסרטן שד קבעה כי על נשים לשתות עד משקה אלכוהולי אחד ביום. זוהתה עליה משמעותית בהיקף של 4% בסיכון לסרטן שד עם צריכה של עד משקה אלכוהולי אחד ביום.

מתוצאות מחקר Million Women Study שנערך בבריטניה עלה כי כל משקה אלכוהולי הביא לעליה משמעותית בסיכון למחלות ממאירות. בקרב נשים שהתגוררו באזורים מתועשים, החוקרים העריכו היארעות של 118 מחלות ממאירות ל-1000 נשים, עד גיל 75 שנים. צריכת משקה אחד ביום הביאה לעליה בסיכון זה ל-15 ממאירויות נוספות ל-1000 נשים, וצריכת שתי משקאות ביום לוותה בעליה של 30 ממאירויות ל-1000 נשים.

במסגרת המחקר התבססו החוקרים על הרגלי צריכת אלכוהול אודות קרוב ל-130,000 משתתפים שלקחו חלק בבדיקה שגרתית בקליפורניה בין השנים 1978-1985. החוקרים בחנו את הסיכון לכלל הממאירויות ולתת-קבוצה של חמש ממאירויות הקשורות בצריכת אלכוהול (מערכת עיכול עליונה, כבד, שד, ריאה וסרטן מעי גס ורקטום). הם תקננו לערפלנים שונים, כולל גיל, מין, מוצא אתני, עישון, השכלה ומדד מסת גוף.

בהשוואה לאלו שלא שתו אלכוהול, באלו שנהגו לשתות אלכוהול בעבר נרשמה עליה של 17% בסיכון לממאירויות על-רקע אלכוהול (p<0.001), עם עליה של 9% באלו ששתו פחות ממשקה אחד ביום, 9% באלו ששתו 1-2 משקאות ביום ו-16% באלו ששתו שלוש משקאות ביום, או יותר (p<0.01).

הקשר בין צריכת אלכוהול מעטה-עד-בינונית (פחות משלוש משקאות ביום) והסיכון לממאירויות היה דומה בגברים ובנשים ובתתי-קבוצות אתניות.

הסיכון היחסי באנשים חשודים שדיווחו על צריכת 1-2 משקאות ביום עמד על 1.14, בעוד שבאנשים לא-חשודים, הסיכון היחסי עמד על 1.00. באנשים חשודים שדיווחו כי צרכו פחות ממשקה אחד ביום, הסיכון היחסי עמד על 1.17; באנשים לא-חשודים, הסיכון היחסי עמד על 1.00.

באשר לממאירויות על-רקע אלכוהול, הסיכון היחסי באנשים חשודים שדיווחו על צריכת 1-2 משקאות ביום עמד על 1.41; באנשים חשודים, עמד הסיכון היחסי של 1.06. באנשים חשודים שדיווחו על צריכה של פחות ממשקה אחד ביום, הסיכון היחסי עמד על 1.39, ואילו באנשים לא-חשודים עמד על 1.03.

החוקרים מסכמים וכותבים כי חלק גדול מהעלייה בסיכון לממאירויות עם צריכת אלכוהול מעטה עד בינונית, נובע מתת-דיווח. עם זאת, הם מזהירים כי מחקר תצפיתי אחד אינו מוכיח קשר סיבתי.

2012 European Society for Medical Oncology (ESMO) Congress

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה