גנטיקה

הערכת מדדי תפקוד כלייתי לניבוי מחלת כליות סופנית ותמותה בחולים עם יתר לחץ דם או סוכרת (Lancet)

בכתב העת Lancet מתפרסמות שתי מטה-אנליזות בהן בחנו החוקרים אם הסיכון הקשור במחלת כליות כרונית מושפע מלחץ הדם או מצב הסוכרת.

הנתונים אודות מצב לחץ הדם, והשפעתו על התמותה בחולים עם מחלת כליות כרונית, התבססו על 45 מדגמים עם למעלה ממיליון משתתפים, כאשר כ-360,000 מהם סבלו מיתר לחץ דם. התוצאים העיקריים כללו את שיעורי התמותה מכל-סיבה, תמותה עקב מחלות לב וכלי דם, ומחלת כליות סופנית (ESRD או End-Stage Renal Disease).

החוקרים סיכמו כי יש להתייחס למחלת כליות כרונית כאל גורם סיכון דומה בחשיבותו לתמותה ומחלת כליות סופנית בחולים ללא יתר לחץ דם, בדומה להתייחסות למחלה זו בחולים עם יתר לחץ דם.

הנתונים באשר למצב הסוכרת, והשלכותיה על שיעורי התמותה בחולים עם מחלת כליות כרונית, התבססו על 43 מדגמים עם למעלה ממיליון משתתפים, כאשר כ-120,000 מהם אובחנו עם סוכרת. התוצאים העיקריים כללו את שיעורי התמותה מכל-סיבה, תמותה עקב מחלות לב וכלי דם (כולל תמותה עקב אוטם לבבי, אי-ספיקת לב, תמותה לבבית פתאומית או אירוע מוחי) ומחלת כליות סופנית.

החוקרים קובעים כי למרות שיעורים מוגברים של תמותה ומחלת כליות סופנית, הסיכון היחסי לסיבוכים אלו לפי מדדי eGFR (Estimated Glomerular Filtration Rate) ויחס אלבומין-קריאטינין, אינו תלוי בנוכחות או העדר סוכרת, עובדה המדגישה את חשיבות מחלת כליות כגורם המנבא סיבוכים קליניים.

Lancet, published early online on 24 September 2012

לידיעה ב-NELM

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה