גנטיקה

אירוע מוחי קל עלול להוביל למוגבלות חמורה (Stroke)

חלק ניכר מהחולים עם אירוע איסכמי חולף (TIA או Transient Ischemic Attack) או אירוע מוחי קל עלולים לפתח מוגבלות לאחר האירוע, כך לפי תוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Stroke.

לדברי החוקרים, ממצאי המחקר מטילים ספק ברעיון כי מדובר באירועים מוחיים מינוריים. הם מצאו כי בחולים עם חסימה או היצרות של כלי דם קיים הסיכון הגבוה ביותר למוגבלות. בחולים אלו נדרשת הערכה מהירה, עם הדמיה זריזה של כלי הדם במוח במטרה להחליט אילו התערבויות נדרשות למניעת מוגבלות.

מדגם המחקר כלל 499 חולים עם אירוע מוחי קל (מדד NIHSS נמוך מ-4) או אירוע איסכמי חולף, שלא סבלו קודם לכן ממוגבלות ועברו בדיקת CT/CTA בתוך 24 שעות מהופעת התסמינים. המשתתפים לקחו חלק במחקר CATCH (CT and MRI in the Triage of TIA and Minor Cerebrovascular Events to Identify High Risk Patients).

לאחר 90 ימים, ב-74 חולים (15%) זוהתה מוגבלות, שהוגדר בנוכחות מדד Modified Rankin של 2 ומעלה. לא נמצא קשר בין התוצאות ובין סיבוכים עקב רה-וסקולריזציה של עורקי התרדמה או טיפול בנוגדי-קרישה.

מניתוח רב-משתנים עלה כי המשך תסמינים בעת ההערכה הראשונית ע”י צוות טיפול באירועים מוחיים בחדר המיון, סוכרת, מין נקבה ובדיקות CT/CTA ניבאו מוגבלות לאחר 90 ימים.

מבין 74 החולים עם מוגבלות לאחר 90 ימים, ב-55 (74%) לא תועדו אירועים מוחיים חוזרים, בעוד שב-19 חולים (26%) תועד אירוע חוזר (התקדמות תסמינים בתשעה חולים והישנות אירוע מוחי בעשרה חולים).

מבין 463 החולים ללא אירוע חוזר, ב-55 אובחנה מוגבלות (12%). מנגד, 19 מבין 36 החולים (53%) סבלו ממוגבלות לאחר אירוע חדש (יחס סיכון של 4.4, p<0.0001).

החוקרים כותבים כי מאחר ובחולים עם אבנורמליות בבדיקת CT/CTA ותסמינים נמשכים קיים הסיכון הגבוה ביותר למוגבלות, גם בהעדר הישנות אירועים, יש לשקול אפשרויות טיפול דוגמת תרומבוליזה. יתרה מזאת, אין ספק כי נושא המוגבלות לאחר אירוע מוחי מינורי דורש התייחסות זהירה יותר.

Stroke. Published online September 13, 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה