גנטיקה

ההשפעה של החלפת מפרק על משקל הגוף (Clin Orthoped Rel Res)

תוצאות מחקרים להערכת ההשפעות של ניתוח THA (Total Hip Arthroplasty) ו/או TKA (Total Knee Arthroplasty) על הירידה במשקל לאחר ניתוח אינן באיכות טובה ואינן חד-משמעיות, כך לפי סקירה סיסטמית שפורסמה בכתב העת Clinical Orthopedics and Related Research.

החוקרים קבעו כי האיכות הירודה של המחקרים שנבחנו אינה מאפשרת להגיע למסקנה חד-משמעית לפיה לאחר ניתוחי החלפת מפרק חלים שינויים משמעותיים במשקל או הרכב הגוף.

הם מסבירים כי ירידה במשקל עשויה להופיע כתוצר-לוואי של THA או TKA לאור הקלה בכאב לאחר-ניתוח והגדלת הניידות של החולים, אך כעת ביקשו לבחון אם אכן חלה ירידה במשקל הגוף.

ברקע למחקר כותבים החוקרים כי השמנה הינה גורם סיכון משמעותי לצורך בניתוח להחלפת מפרק ירך או ברך, וירידה במשקל לאחר הניתוח עשויה להפחית את הסיכון לסיבוכים דוגמת התרופפות השתל, ובאופן זה תפחית את הסיכון לניתוח נוסף.

החוקרים זיהו 12 מחקרים שענו על הקריטריונים שנקבעו, כולל מחקר מקרה-ביקורת אחד ו-11 סדרות מקרים. לאור האופי התצפיתי של המחקרים והמגבלות החמורות שזוהו, כולם הוגדרו כמחקרים באיכות נמוכה.

ב-14-49% מהחולים נרשמה ירידה מסוימת במשקל הגוף לפחות שנה לאחר ניתוח להחלפת מפרק, אך במקרים רבים שינויים אלו לא ענו על הגדרת מנהל התרופות והמזון האמריקאי לירידה בעלת משמעות קלינית במשקל הגוף (לפחות 5% ממשקל הגוף). טווחי הירידה במשקל הגוף מעידים על ירידה לא-עקבית במשקל ולאור ההבדלים במבני המחקרים לא ניתן להגיע למסקנה חד-משמעית. יתרה מזאת, חלק גדול יותר מהחולים במחקר עלו במשקלם (21-75%), בהשוואה לשיעור החולים שירדו במשקל (14-49%).

Clin Orthoped Rel Res. Published online September 7, 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה