גנטיקה

גורמי סיכון סביב הלידה להתפתחות הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות (Arch Pediatr Adolesc Med)

השילוב של סוכרת הריונית עם מצב סוציו-אקונומי נמוך הינו גורם סיכון משמעותי להתפתחות הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות (ADHD או Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder), כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת Archives of Pediatrics and Adolescent Medicine.

החוקרים כותבים כי בעיות בריאותיות סביב ההיריון, עישון אימהי במהלך ההיריון ואקזמה אטופית מעלים גם כן את הסיכון ל-ADHD, בעוד שהנקה מלאה מספקת הגנה מפני הפרעה זו, ללא תלות למשך ההנקה.

הממצאים מבוססים על מדגם ארצי גדול המייצג ילדים בגילאי 3-17 שנים. החוקרים עקבו אחר התפתחות ADHD בילדים והחשיפות העיקריות שבחנו הי דיווח על אבחנה של סוכרת הריונית ומצב סוציו-אקונומי, שסווג כנמוך, בינוני או גבוה על-בסיס רמת ההשכלה של ההורים, הסמכה מקצועית, סטטוס מקצועי והכנסה משפחתית.

החוקרים לקחו בחשבון גם את הגיל, המין וחשיפות סביבתיות בתקופה שלפני הלידה וסביב הלידה וכן בתקופת הינקות.

660 ילדים אובחנו עם ADHD (4.9%), שכיחות סוכרת הריונית ומצב סוציו-אקונומי נמוך עמדה על 2.3% (280 ילדים) ו-25.5% (3420 ילדים), בהתאמה.

הן סוכרת הריונית והן מצב סוציו-אקונומי נמוך היו קשורים באופן מובהק עם ADHD. מניתוח רב-משתנים עלה כי סוכרת הריונית ומצב סוציו-אקונומי נמוך הינם גורמי סיכון בלתי-תלויים להפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות בילדות. כך היה גם עם בעיות רפואיות סביב הלידה, עישון אימהי במהלך ההיריון ואקזמה אטופית, בעוד שהנקה סיפקה הגנה מפני הפרעה זו.

החוקרים מציינים כי הממצאים מאשרים את תוצאות מחקר קודם שהדגימו קשר בין מצב סוציו-אקונומי נמוך, סוכרת הריונית ו-ADHD, ואת האינטראקציה האדטיבית שלהם כגורמי סיכון ל-ADHD במדגם גדול ומבוסס-אוכלוסייה.

Arch Pediatr Adolesc Med. Published online September 10, 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה