גנטיקה

ההשפעה של הפחתת צריכת בשר אדום על הסיכון למחלות ופליטת גזי חממה (BMJ)

תוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת British Medical Journal מסייעות בהערכת התועלת הסביבתית והבריאותית של הפחתת צריכת בשר אדום מעובד.

לאחר ניתוח דפוסי תזונה מצאו החוקרים כי צריכת בשר אדום הייתה גבוהה פי 2.5 בחמישון העליון של אוכלוסיית בריטניה, בהשוואה לחמישון התחתון. דיאטה דלה בבשר אדום ומעובד כללה צריכה של כמות נמוכה מ-55 גרם ליום בגברים ונמוכה מ-27 גרם ליום בנשים. החוקרים מציינים כי דיאטה דלת בשר אדום ומעובד הייתה הנפוצה ביותר בנשים בסיווג החברתי הגבוה ביותר.

מחקרים קודמים מצאו כי צריכה גבוהה של בשר אדום ומעובד מלווה בסיכון מוגבר למספר מחלות כרוניות. על-בסיס זה, החוקרים בחנו את ההשפעה של אימוץ דיאטה דלת בשר אדום ומעובד ברמה האוכלוסייה כולה, במטרה להעריך אם דיאטה זו תביא להפחתת ההיארעות של מחלת לב כלילית, סוכרת וממאירות של המעי הגס והרקטום.

כאשר הירידה נבחנה אל מול נתוני Global Burden of Disease משנת 2004 בבריטניה, החוקרים חישבו ירידה בשיעורי מחלת לב איסכמית של כ-50,000 ב-DALY (Disability Adjusted Life-Years) בכל שנה, עם ירידה של 5421 DALY/year בשיעורי סוכרת וירידה של כ-14,000 DALY/year בשיעור ממאירויות של המעי הגס והרקטום.

שיעורים אלו מתורגמים לירידה של 3% ו-12% בשיעורי ההיארעות של מחלות אלו. באופן ספציפי, החוקרים חישבו ירידה בסיכון של 3.2% להתפתחות סוכרת בנשים וירידה של 12.2% בהתפתחות סרטן מעי גס ורקטום בגברים.

צריכת בשר אדום ומעובד הינה הגורם התורם המוביל לפליטת גזי חממה. החוקרים מנבאים כי הפחתת פליטת גזי חממה מקבילה ל-27.8 מיליון טונות של גזים מקבילים לפחמן דו-חמצני בכל שנה, בשנת 2009. 

החוקרים מדגישים כי מודל הפחתת צריכת בשר אדום ומעובד בתזונה משמש כיום חלק גדול מהאוכלוסייה בבריטניה, ולכן ישים לשימוש ברמת האוכלוסייה הכללית.

BMJ. Published online September 10, 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה