גנטיקה

ההשפעה של טיפול במשאפי סטרואידים בילדות על הגובה בבגרות (N Engl J Medicine)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת New England Journal of Medicine עולה כי הירידה הראשונית בגובה על-רקע טיפול במשאפי סטרואידים בילדים לפני גיל ההתבגרות, נותרה כירידה בגובה בבגרות, אם כי הירידה לא הייתה מצטברת או מתקדמת.

מחקרים קודמים הוכיחו כי השימוש במשאפי סטרואידים בילדים לפני גיל ההתבגרות פוגע במהירות הגדילה לגובה, עם ירידה לינארית בגדילה של 0.5-3.0 סנטימטרים (כ-1 ס”מ, בממוצע) במהלך השנים הראשונות לטיפול. ירידה זו תועדה במינונים נמוכים-עד-בינוניים, אך היקף הירידה תלוי בסוג הטיפול במשאפי סטרואידים ואופן מתן הטיפול. למרות שמהירות הגדילה שב לערכים תקינים בתוך שנים מהתחלת הטיפול, ההשפעה ארוכת הטווח של הירידה ההדרגתית במהירות הגדילה על הגובה הסופי בבגרות עדיין אינה ידועה.

בתום מחקר CAMP (Childhood Asthma Management Program), ניתן היה לנבא כי בילדים שטופלו ב-Budesonide במשך 4.3 שנים, בממוצע, הגובה בבגרות יהיה דומה לזה של ילדים המטופלים ב-Nedocromil או פלסבו. עם זאת, הגובה של המשתתפים בקבוצת Budesonide לא השלים את הפער עם קבוצת הפלסבו לאחר 4.8 שנות מעקב נוספות (סך כולל של 9.1 שנים), עד גילאי 12-23 שנים.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים להמשיך לעקוב אחר הגובה של משתתפים במחקר CAMP, שהחלו בגיל 5-13 שנים, וחולקו באקראי לטיפול ב-Budesonide במינון 400 מיקרוגרם, Nedocromil במינון 16 מ”ג, או פלסבו, שניתנו כל יום למשך 4-6 שנים. הגובה בבגרות נמדד בגיל ממוצע של 24.9 שנים ב-943 מבין 1041 המשתתפים (90.6%).

החוקרים מדווחים כי הגובה הממוצע בבגרות היה נמוך ב-1.2 סנטימטרים בקבוצת המטופלים ב-Budesonide, בהשוואה לקבוצת הפלסבו (p=0.001) והיה נמוך ב-0.2 סנטימטרים בקבוצת המטופלים ב-Nedocromil בהשוואה לקבוצת הפלסבו (p=0.61).

מינון יומי גבוה יותר של משאפי סטרואידים במהלך השנתיים הראשונות לווה בגובה נמוך יותר בבגרות (0.1- סנטימטרים עם כל מיקרוגרם לק”ג משקל גוף, P=0.007). הירידה בגובה בבגרות בקבוצת Budesonide, בהשוואה לקבוצת הפלסבו, הייתה דומה לזו שתועדה לאחר שנתיים של טיפול (1.3- סנטימטרים).

במהלך השנתיים הראשונות, הירידה במהירות הגדילה בקבוצת Budesonide זוהתה בעיקר במשתתפים לפני גיל ההתבגרות.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מהממצאים עולה כי הירידה בגדילה שתועדה במהלך השנים הראשונות לטיפול במשאפי סטרואידים בילדים לפני גיל ההתבגרות נותרה עם גובה נמוך יותר בבגרות, למרות שהחסר לא התקדם ולא הצטבר. החוקרים מדגישים את חשיבות השימוש במינון היעיל הנמוך ביותר לאיזון התסמינים, במטרה לצמצם את החשש בנוגע להשפעות של משאפי סטרואידים על הגובה בבגרות.

N Engl J Medicine, published online 3rd September 2012

לידיעה ב-NELM

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה