גנטיקה

האם חשיפה לפלואוריד עלולה לפגוע בהתפתחות מערכת העצבים בילדים? (Environ Health Perspect)

חשיפה לרמות גבוהות של פלואוריד במי שתייה עשויה לפגוע בהתפתחות מערכת העצבים בילדים, כך עולה מתוצאות סקירה סיסטמית ומטה-אנליזה של מחקרים בנושא, שפורסמה בכתב העת Environmental Health Perspectives.

החוקרים מצאו כי בילדים שהתגוררו באזורים על חשיפה גבוהה לפלואוריד מדדי האינטליגנציה היו נמוכים יותר, בהשוואה לילדים שהתגוררו באזורים עם חשיפה מעטה לפלואוריד. מהתוצאות עולה כי פלואוריד עשוי לפגוע בהתפתחות העצבית עם השפעה על התפתחות המוח עם חשיפה נמוכה משמעותית מזו הגורמת לרעילות במבוגרים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ידוע שהרעלת פלואוריד חדה גורמת לרעילות עצבית במבוגרים והשפעותיה השליליות על הזיכרון והלמידה זוהו במחקרים בחולדות, אך אין מידע רב אודות ההשפעות של פלואוריד על ההתפתחות הנוירולוגית של ילדים.

החוקרים שילבו את התוצאות של 27 מחקרים שפורסמו במהלך 22 שנים ומצאו עדויות ברורות לפיהן פלואוריד עשוי להשפיע לרעה על ההתפתחות הקוגניטיבית של ילדים.

המקור למרבית המחקרים האפידמיולוגים הזמינים בנושא היה בסין, מדינה בה פלואוריד מצוי במי השתייה כמרכיב טבעי. הריכוז תלוי בתנאים הגיאולוגיים המקומיים. באזורים כפריים רבים ברחבי סין, אוכלוסיות עם חשיפה גבוהה לפלואוריד במי השתייה המקומיים מתגוררות בסמיכות לאוכלוסיות ללא חשיפה רבה.

מהניתוח הסטטיסטי עלה כי הבדל הממוצע המשוקלל במדדי IQ עם חשיפה גבוהה, בהשוואה לחשיפה סטנדרטית, עמד על 0.45-. לכן, ילדים באזורים עתירי פלואוריד מדדי ה-IQ היו נמוכים משמעותית, בהשוואה לאלו שהתגוררו באזורים עם חשיפה מעטה לפלואוריד. מניתוח הנתונים עלה גם קשר הפוך, אם כי לא חל שינוי בהטרוגניות המשמעותית.

החוקרים מודעים לכך שהירידה בערכי IQ עם חשיפה לפלואוריד עשויה להיות קטנה ובטווח טעות המדידה של בדיקות להערכת אינטליגנציה. עם זאת, הם מציינים כי כפי שעלה ממחקרים להערכת רעלים עצביים, לסטייה שמאלה בפיזור מדדי IQ באוכלוסיה עשויה להיות השפעה משמעותית.

Environ Health Perspect. Published online July 20, 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה