גנטיקה

ממוגרפיה ספקטראלית להערכת צפיפות השד (מתוך הכנס השנתי ה-54 של AAPM)

מתוצאות מוקדמות של מחקר חדש ,שהוצג במהלך הכנס השנתי ה-54 מטעם ה-American Association of Physicists in Medicine , עולה כי ממוגרפיה ספקטראלית (Spectral Mammography) עשויה למדוד באופן מדויק את צפיפות השד, גורם סיכון לסרטן שד.

החוקרים מסבירים כי צפיפות השד הינה גורם סיכון מג’ורי לסרטן שד. מקובל כי עם עליה בצפיפות השד חלה עליה בסיכון לסרטן השד. באופן כללי, מחקרים בנשים עם שדיים בעלי צפיפות גבוהה הדגימו עליה של פי 4-6 בסיכון להתפתחות סרטן שד, בהשוואה לנשים עם צפיפות נמוכה של רקמת השד.

ממוגרפיה סטנדרטית אינה יכולה למדוד במדויק את צפיפות השד. רקמת שד צפופה משמעה כי לשד פחות רקמת שומן ויותר רקמה גלנדולארית. בבדיקת ממוגרפיה סטנדרטית, רקמה שומנית של השד היא יחסית שקפה. רקמת חיבור ורקמה גלונדלארית, מצד שני, אינן חדירות.

בדיקת ממוגרפיה ספקטראלית מאפשרת לראות את הצילום בשתי רמות אנרגיה שונות, במקום רמה אחת בלבד, וכך מסייעת בכימות צפיפות השד ולהעריך את הסיכון היחסי. כמו כן, הבדיקה כרוכה בכמות קרינה קטנה יותר.

החוקרים בחנו את היעילות של ממוגרפיה ספקטראלית בארבעה מודלים של השד שהציגו עובי שונה (בטווח בין 2.0-8.5 ס”מ) וצפיפות משתנה (0-100%). מהתוצאות עולה כי ממוגרפיה ספקטראלית עשויה למדוד את נפח צפיפות השד כבדיקת סקירה, עם טווח טעות של פחות מ-2%.

היכולת לזהות במדויק נשים עם שדיים צפופים מהווה יתרון גדול. טכנולוגיה זו עשויה לסייע בזיהוי נשים בסיכון גבוה. בנשים עם צפיפות גבוהה של רקמת השד, ולכן סיכון מוגבר לממאירות, תתכן תועלת לבדיקות סקירה תדירות יותר או התחלת בדיקות מגיל צעיר יותר. מאחר שצפיפות השד עשויה להשתנה עם טיפול הורמונאלי, דוגמת טמוקסיפן, הבדיקה עשויה לסייע גם בניטור הטיפול בסרטן שד. בנוסף, ממוגרפיה ספקטראלית עשויה להפחית בכמחצית את מינון הקרינה של ממוגרפיה סטנדרטית.

American Association of Physicists in Medicine (AAPM) 54th Annual Meeting

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה