גנטיקה

מה בין הפרעות נשימה בשינה ובין אסתמה בילדות? (J Pediatrics)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Pediatrics מדווחים חוקרים על ממצאי מחקר חדש מהן עולה קשר בין הפרעות נשימה בשינה ובין הופעת אסתמה בילדות, כאשר הפרעות הנשימה מהוות גורם סיכון הפיך התורם להתפתחות אסתמה חמורה.

החוקרים בחנו את הקורלציה בין השמנה, הפרעות נשימה בשינה וחומרת אסתמה במדגם ילדים בגילאי 4-18 שנים, שהופנו למרפאות לטיפול באסתמה בילדים. החוקרים לא כללו במחקר ילדים עם מחלות כרוניות אחרות, דוגמת ציסטיק פיברוזיס או מחלות כרוניות אחרות.

הילדים היו במעקב למשך 6-12 חודשים במרפאה. בתום תקופת המחקר, הילדים סווגו לפי חומרת אסתמה (אסתמה חמורה או לא-חמורה). אסתמה חמורה הוגדרה בנוכחות מדד תסמינים גבוה, משטר טיפול מורכב לאיזון המחלה, צורך בטיפול סיסטמי בסטרואידים, שלוש פעמים ומעלה במהלך תקופת המחקר, או שני אשפוזים ומעלה. כמו כן, אסתמה חמורה הוגדרה במקרים בהם הילדים פנו שלוש פעמים, או יותר, למרפאות או לחדרי מיון בשל מחלת הריאות.

החוקרים התמקדו בשני גורמים מנבאים אפשריים לחומרת אסתמה: השמנה והפרעות נשימה בשינה. השמנה הוגדרה כמדד מסת גוף באחוזון 95 והפרעות נשימה בשינה הוגדרו בנוכחות נחירות (כפי שנקבע לפי דיווחי הורים, בתדירות של שלוש פעמים בשבוע) ביחד עם שלושה מקרים של דה-סטורציה, או יותר, במהלך ניטור לילי, כאשר הילדים היו במצב בריאותי טוב. התוצא העיקרי היה אם להפרעות נשימה בשינה ו/או השמנה הייתה השפעה מנבאת על חומרת אסתמה.

החוקרים אספו נתונים מלאים אודות 108 ילדים. הגיל הממוצע של המשתתפים במחקר עמד על 9.1 שנים, 68% מהם היו בנים. ביטוי אחד לפחות של אטופיה תואר ב-83% מהילדים. ב-45% מדדי מסת הגוף היו תקינים, 12% סבלו מעודף משקל, 43% סבלו מהשמנת-יתר. 13% נוספים סבלו מהשמנה קיצונית (מדד מסת גוף של מעל אחוזון 99). הפרעות נשימה בשינה תוארו ב-30% מהילדים.

מניתוח הנתונים עלה כי בקבוצת הילדים עם אסתמה חמורה נרשמה שכיחות גבוהה יותר של בנים והכנסה ביתית נמוכה. בקרב הילדים שסווגו לאחר מכן ככאלו הסובלים מאסתמה חמורה, 55% סבלו מהפרעות נשימה בשינה, זאת בהשוואה ל-20% מהילדים ללא אסתמה לא-חמורה. מניתוח רב-משתנים עלה כי הפרעות נשימה בשינה וגזע שחור היו קשורים עם סיווג של אסתמה חמורה. עם הפרעות נשימה בשינה יחס הסיכויים עמד על 3.62 ועם גזע שחור עמד על 2.92.

החוקרים קובעים כי מהממצאים עולה כי הפרעות נשימה בשינה מהוות בעיה משמעותית יותר בילדים עם מדדי מסת גוף גבוהים. בילדים עם משקל תקין  והפרעות נשימה בשינה, לא נרשמה עליה בסיכון לאסתמה חמורה, בעוד שבאלו עם מדדי BMI גבוהים נרשמה עליה של פי 6.7 בסיכון לאסתמה חמורה.

J Pediatrics. 2012;129:e857-e865

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה