גנטיקה

סקירה של ה-Lancet שמה דגש על החשיבות של חוסר פעילות גופנית (Lancet)

המשחקים האולימפיים בלונדון צפויים להתחיל בקרוב ובכתב העת Lancet בחרו לפרסם סדרת מאמרים הנוגעים להיקף הבעיה הנובעת מחוסר פעילות גופנית, וכן מספר פתרונות אפשריים. מהמאמץ הכולל  מטעם ה-Lancet Physical Activity Series Working Group עולה כי חוסר פעילות גופנית אחראי ל-6% מהנטל של מחלת לב כלילית ו-7% מהנטל של סוכרת מסוג 2. בנוסף, קבוצת המחקר מדווחת כי מקרה אחד מכל עשרה של סרטן מעי גס וסרטן שד מיוחסים להעדר פעילות גופנית.

המומחים מדווחים כי חוסר פעילות גופנית אחראי לקרוב ל-10% מכלל מקרי התמותה המוקדמת ברחבי העולם, או למעלה מ-5.3 מיליון מקרי תמותה בשנת 2008. על-בסיס הערכות אלו, חוסר פעילות גופנית אחראי ליותר מקרי תמותה מוקדמת מעישון.

אחד מכל עשרה מקרי תמותה נובע מחוסר-פעילות גופנית

בניסיון לכמת את ההשפעה של חוסר פעילות גופנית על מחלת לב כלילית, סוכרת מסוג 2, סרטן שד וסרטן מעי גס, החוקרים חישבו את שיעור PAF (Population Attributable Fraction) להערכת הסיכון לפי מדינה והסיכון הגלובאלי. חוסר פעילות גופנית הוגדר כרמת פעילות שנקבעה כלא-מספקת לפי ארגון הבריאות העולמי. הקבוצה בחנה מחלת לב כלילית, סוכרת וסרטן שד ומעי גס, שכן מחלות כרוניות אלו זוהו ע”י האו”ם כגורמי איום לבריאות העולמית.

החוקרים מצאו כי 9.4% ממקרי התמותה מכל סיבה מיוחסים לחוסר פעילות גופנית.  חוסר פעילות גופנית אחראי ל-5.8% מהנטל של מחלת לב כלילית ברחבי העולם, עם טווח שנע בין 3.2% בדרום-מזרח אסיה ל-7.8% במזרח הים התיכון. בנוסף, חוסר פעילות גופנית אחראי ל-11.9% מהנטל של מחלה כלילית באיי קוק ומלטה, 11.4% בערב הסעודית, 11.4% בארגנטינה, 10.5% בבריטניה, 6.7% בארצות הברית ו-5.6% בקנדה. בדומה, הנטל של סוכרת שניתן לייחס לחוסר פעילות גופנית עומד על 7.2% ברחבי העולם, ונע בין 3.9% בדרום-מזרח אסיה ל-9.6% במזרח הים התיכון. ברחבי העולם, 10.1% מהמקרים של סרטן שד ו-10.4% מהמקרים של סרטן מעי גס מיוחסים לחוסר פעילות גופנית.

למעלה מ-80% מהילדים אינם מקפידים על פעילות גופנית מספקת

למרות ההשפעה השלילית של חוסר פעילות גופנית, מסקר עולמי להערכת רמות פעילות גופנית במבוגרים מ-122 מדינות ומתבגרים מ-105 מדינות עולה כי 41.1% מהמבוגרים לא ענו על ההנחיות לפעילות גופנית (150 דקות של פעילות גופנית מתונה בשבוע), אך שכיחות חוסר פעילות גופנית השתנתה לפי אזורים. לדוגמא, 27.5% מהתושבים באפריקה לא היו פעילים גופנית, זאת בהשוואה ל-43.3% בצפון, דרום ומרכז אמריקה, 43.3% מאלו במזרח הים התיכון, 34.8% מהתושבים באירופה, 17% מאלו שגרו בדרום-מזרח אסיה.

במתבגרים המצב הרבה יותר גרוע, כאשר למעלה מ-80% מהילדים בגילאי 13-15 שנים אינם מגיעים להמלצה של 60 דקות של פעילות מתונה עד מאומצת ביום; בבנות רמת הפעילות הגופנית נמוכה יותר מזו שתועדה בבנים. במדינות בעלות הכנסה גבוהה תועד שיעור גבוה יותר של חוסר פעילות גופנית, בהשוואה למדינות בעלות הכנסה נמוכה.

מדוע חלק מהאנשים מקפידים על פעילות גופנית ואחרים לא עושים זאת?

כחלק מהסדרה, המומחים מציינים מספר גורמים המשפיעים על פעילות גופנית, כולל מצב כלכלי, נורמות חברתיות, אורבניזציה. בנוסף, גורמים ברמת הפרט, דוגמת גיל, מין, מצב בריאותי, ערך עצמי ופעילות גופנית קודמת עמדו גם הם בקורלציה עם רמת הפעילות הגופנית. החוקרים מאמינים כי המשחקים האולימפיים הקרבים עשויים לעודד רבים לעסוק בפעילות גופנית.

במאמר נפרד, חוקרים מדווחים כי עידוד פעילות גופנית דורש שותפות מצד בתי ספר, עסקים, קובעי מדיניות, קבוצות תמיכה, מחלקות לתכנון ופנאי, סוכנויות נסיעות. מאמצים אלו עשויים להביא להכללת פעילות גופנית בסדר היום של בית הספר, פעילויות ספורט לאחר שעות בית הספר ושירותי נסיעות להגברת פעילות גופנית בצעירים.

Lancet 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה