גנטיקה

זוהה אתר מטרה אימוני לטרשת נפוצה (N Engl J Med.)

במאמר חדש שפורסם במהדורת 12 ביולי של כתב העת New England Journal of Medicine מדווחים חוקרים כי זיהו אתר מטרה אימוני ספציפי לטרשת נפוצה.

ברקע למחקר הם מסבירים כי ההנחה היא שבמקרים של טרשת נפוצה, מערכת החיסון מזהה חלבונים של מעטפת המייאלין כאנטיגנים, ומעוררת תגובה דלקתית המובילה לדה-מייליניציה של אקסונים, פירוק של מחסום דם-מוח והתפתחות נגעים חדשים. עם זאת, המטרה המדויקת של התגובה החיסונית בטרשת נפוצה לא הייתה ברורה.

כעת, החוקרים קובעים כי ייתכן והתגובה כוללת את תעלות KIR4.1 (תעלות אשלגן, רגישות ל-ATP), בלפחות תת-קבוצה אחת של חולים עם טרשת נפוצה (כ-47%). במידה ומחקרים נוספים יאשרו את ממצאי המחקר, אזי ייתכן כי מדובר בצעד הראשון לקראת פיתוח תרופות המכוונות ישירות לטרשת נפוצה.

בסדרת ניסויים, החוקרים הצליחו לזהות ולאפיין אימונוגלובולינים ספציפיים המכוונים כנגד KIR4.1. הם הוכיחו כי רמות נוגדנים ל-KIR4.1 היו גבוהות יותר במשתתפים עם טרשת נפוצה, בהשוואה לאלו עם מחלות נוירולוגיות אחרות או בביקורות בריאות באותו גיל. לאחר מכן, הם שחזרו את הממצאים בשתי קבוצות בלתי-תלויות של חולים עם טרשת נפוצה או מחלות נוירולוגיות אחרות.

הסקירה המשולבת הוכיחה כי נוגדנים ל-KIR4.1 זוהו ב-186 מבין 397 חולים עם טרשת נפוצה (46.9%), בהשוואה ל-3 מבין 329 חולים עם מחלות נוירולוגיות אחרות (0.9%), ובאף אחד מבין 59 הביקורות הבריאות. ניסויים אלו הוכיחו גם כי לנוגדנים השפעה ביולוגית בגוף החי.

KIR4.1 הינו חלבון המצוי בכליות ובמוח. ייתכן כי ישנה אינטראקציה תפקודית בין KIR4.1 ובין תעלות AQP4 (Aquaporin-4) וכי אינטראקציה זו מסייעת בבקרת משק המים. מחקרים קודמים בבעלי חיים הוכיחו כי התפתחות אוליגודנדרוציטים ומייאלין תלויים בביטוי KIR4.1.

כיצד נוגדנים כנגד KIR4.1 תורמים לפתוגנזה של טרשת נפוצה? מהניסויים עולה כי רמות נוגדנים כנגד KIR4.1 בדם מחולים עם טרשת נפוצה עשויים להביא להפחתת רמות KIR4.1 בתאי גליה ולשנות את הביטוי של חלבוני GFAP (Glial Fibrillary Acidic Protein) באסטרוציטים. הנוגדנים עשויים לעודד פעילות ציטוטוקסית, או להפריע לתפקוד תעלת KIR4.1, ובאופן זה יובילו להפרעות במשק האשלגן ולמעבר נוירוטרנסמיטורים, שיוביל לנזק לרקמה והפרעה במייאלין.

בניסויים לא הצליחו החוקרים לקבוע אילו חולים עם טרשת נפוצה נושאים את הנוגדנים הרלבנטיים. ידוע רק כי מדובר בתת-קבוצה של חולים עם פעילות נוגדנים אלו. דרושים מחקרים נוספים במטרה לקבוע אם נוגדנים אלו קשורים בפנוטיפ קליני מסוים של טרשת נפוצה.

N Engl J Med. 2012;367:115-123

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה